Toen vliegtuigfabrikant Fokker in 1996 failliet ging, verdween een groot deel van de Nederlandse luchtvaartproductie. Het eerste passagiersvliegtuig op waterstof moet Nederland opnieuw op de kaart zetten als pionier op het gebied van de vliegtuigbouw.
“Er is een wedloop gaande. Veel landen experimenteren er al mee, maar de grote vraag is: wie gaat het als eerste als vervoersservice naar de mensen brengen?” zegt CEO Maarten Klomp van Saluqi, het bedrijf dat de elektromotor levert voor het eerste commerciële waterstofvliegtuig.
Bestaand vliegtuig
“Als het aan ons ligt, wordt dit een Nederlands verhaal”, zegt Klomp. Hij doelt op het productieproces dat tot nu helemaal bij Nederlandse bedrijven ligt, waaronder Saluqi. Als alles loopt zoals gehoopt kan Nederland hoofdleverancier worden. Het vliegtuig dat vanaf 2028 al passagiers zal moeten vervoeren wordt gebaseerd op een bestaand vliegtuig, de Dash 8 van Bombardier. Zo’n toestel wordt dan omgebouwd. “Nu produceert het vliegtuig geluid en uitstoot, straks ziet het er aan de buitenkant nog hetzelfde uit, maar komen er geen broeikasgassen meer vrij en is het een stuk stiller”, zegt Klomp trots.
Klomp heeft er alle vertrouwen in dat het mogelijk is in 2028 te vliegen zonder gevaarlijke uitstoot. In elk geval tot 750 kilometer. “De technologie is zover en de roep wordt steeds harder,vanwege het milieu en vanwege geluidsoverlast. Ik voel daardoor wel druk om dit voor elkaar te krijgen, maar die motiveert me ook”, aldus Klomp. “Aan de techniek ligt het niet. De elektromotor bestaat al 150 jaar, wordt al langer gebruikt in fabrieken. Daar voegen we nu een aantal nieuwe technologieën aan toe dat heet het Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS).”
Tests aanstaande
De belangrijkste onderdelen van HAPSS zijn een accu, een elektromotor en een brandstofcel die waterstof omzet in brandstof en daarmee de motor voedt. “Een voordeel is dat een elektromotor veel compacter is dan een straalmotor. Daardoor is er veel ruimte voor de rest van het systeem.” Daar zit voor het bedrijf van Klomp nog wel een uitdaging: “Hoe kleiner wij de motor kunnen maken, hoe meer ruimte we creëren.” Wanneer hij zelf voor het eerst in een waterstofvliegtuig zal zitten, durft Klomp nog niet met zekerheid te zeggen. “Maar het zou binnen een jaar of twee moeten lukken. Het testen dan hè.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

