Piloten bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Piedmont Airlines kunnen een tot wel 87 procent hoger salaris verwachten.
In de Verenigde Staten kampen veel luchtvaartmaatschappijen, de regionale maatschappijen in het bijzonder, met pilotentekorten. Een belangrijke reden hiervoor zijn de slechtere arbeidsvoorwaarden die dergelijke bedrijven hun personeel doorgaans bieden. Veel werknemers vertrekken daardoor naar andere ondernemingen.
Uurloon
Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen is het gebruikelijk dat een piloot uitsluitend betaald krijgt voor de uren die hij of zij daadwerkelijk vliegt. Dit leidt ertoe dat vliegen op korte routes slecht betaalt. Door relatief veel tijd op de grond te besteden verdient het personeel bij regionale luchtvaartmaatschappijen over het algemeen minder dan bij mainline-maatschappijen.
Salaris
Waar een eerstejaars First Officer bij Piedmont 51 dollar per uur verdiende, zal dit toenemen tot 90 dollar per uur. Eerstejaars captains gaan er met 87 procent op vooruit, hun salaris wordt verhoogd van 78 naar 146 dollar per uur. Andere regionale luchtvaartmaatschappijen, zoals Envoy Airlines, voeren ook salarisverhogingen door.
Tekort
Piedmont Airlines dat regionale vluchten uitvoert voor American Airlines, moet vanwege het heersende pilotentekort momenteel tien van haar Embraers aan de grond houden. Ook andere Amerikaanse maatschappijen zijn genoodzaakt deze maatregel te nemen vanwege het gebrek aan piloten.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!