Schiphol maakte deze week bekend dat het in de zomer tot wel honderden vluchten per dag zal schrappen. Mogelijk zien veel mensen hun vakantie hierdoor in het water vallen. De Consumentenbond vindt dat Schiphol dit moet compenseren en onderzoekt nu de mogelijkheden van massaclaims.
Consumentenbond boos
Schiphol stelt in juli een maximum aantal passagiers in. De Consumentenbond ziet hier het belang van de reiziger in het geding komen. “De planning van vluchten gebeurt maanden van tevoren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken”, aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. “Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top.”
Passagiers met een pakketreis kunnen in dat geval aankloppen bij hun reisorganisatie. Die moet zorgen voor een alternatieve vlucht of de reissom terugbetalen. “Ook passagiers met een los vliegticket hebben recht op een alternatieve vlucht of geld terug. Maar zij draaien wel op voor de annuleringskosten van zelf geboekte reisonderdelen, zoals een vakantiehuisje, hotel of huurauto”, zo meldt de Consumentenbond.
Massaclaim
De bond vindt het onacceptabel “dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijtraken”. Daarom onderzoekt de Consumentenbond of zij gedupeerden kunnen staan en hun schade via een massaclaim kunnen verhalen op de luchthaven.
Schiphol maakte donderdag bekend dat er in juli gemiddeld 13.500 stoelen te veel zijn, als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. Dat is bijna zeventien procent van het aantal stoelen dat eigenlijk gemiddeld per dag ingepland stond. De slotcoördinator van de luchthaven bepaalt vervolgens wat dat per luchtvaartmaatschappij betekent. Zij horen volgende week wat de uitkomst is.
Reactie Schiphol
Een woordvoerder van Schiphol zegt in een reactie claims te zullen beoordelen, op het moment dat deze binnenkomen. Dan zal Schiphol ook inhoudelijk reageren. De luchthaven geeft verder aan dat, mocht het op een rechtszaak uitdraaien, het bedrijf zal uitleggen welke stappen zijn genomen en wat de afweging daarvan is geweest.