• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Financieel»Gedwongen krimp slecht voor ‘kroonjuweel Schiphol’
Financieel

Gedwongen krimp slecht voor ‘kroonjuweel Schiphol’

RedactieBy Redactie21/06/2022Updated:28/06/20223 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bart van Vliet / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De rek lijkt er nu echt uit voor Schiphol. Het aantal vluchten moet structureel omlaag, meent het kabinet. Gaat de luchthaven daarmee zijn spilfunctie in het internationale web verliezen? En gaat het vestigingsklimaat van Nederland daaronder lijden?

Lange tijd kreeg Schiphol ruim baan om door te groeien tot een van de grootste luchthavens van Europa. De grens van maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar mocht van het kabinet worden gepasseerd, zo lang de overlast zou worden beperkt. De bereikbaarheid van Nederland werd gezien als topprioriteit. Dit tot eind vorige week.

Schiphol en de daar opererende maatschappijen moeten niet alleen deze zomer vluchten schrappen, het kabinet wil dat dit structureel gebeurt. Het zou gaan om zo’n tien procent. Luchtvaarteconomen benadrukken dat dit erg veel is. “Zeker als je bedenkt dat de vraag naar vliegreizen weer groeit”, aldus Rogier Lieshout.

Voor Schiphol zelf is het schrappen van vluchten, gedwongen door de aanhoudende personeelstekorten, een noodgreep. Het geeft Schiphol-topman Dick Benschop een “rotgevoel”, zo liet hij weten. Maar hoe de luchthaven zich voelt bij een aanstormende structurele beperking voelt is minder duidelijk. Er wordt inhoudelijk niet op gereageerd, zo zegt een woordvoerder.

“Kroonjuwelen”

Luchtvaartmaatschappijen zijn daar echter wel duidelijk in: de gedwongen krimp op de langere termijn is een slechte zaak. Ben Smith, de topman van Air France-KLM, noemt zijn maatschappij en Schiphol  in de Telegraaf namelijk ‘de kroonjuwelen van de Nederlandse economie’ en ziet de voorgenomen maatregelen als een belemmering voor deze twee partijen. Ook andere maatschappijen zien het zo. De problemen maken Schiphol niet meteen tot een slechte luchthaven, aldus Tim Clark van Emirates. Echter, krimp is volgens hem evenmin een goed idee.

Minder inkomsten

Volgens Lieshout kunnen eventuele kabinetsmaatregelen nadelig uitwerken voor Schiphol en voor maatschappijen. Al is het nog de vraag hoe het beleid precies vorm gaat krijgen. Minder volume betekent minder inkomsten voor de bedrijven. Ze zullen moeten snijden in hun aanbod. Maar de hardste klap komt waarschijnlijk bij de reiziger terecht. “Perk je het aantal vluchten in, dan gaan de prijzen voor tickets omhoog”, zegt hij.

Vestigingsklimaat als argument tegen krimp

Schiphol wordt gezien als een van de internationale pullfactoren van ons vestigingsklimaat. Bedrijven zouden zich eerder willen vestigen in Nederland omdat je vanaf hier naar elke uithoek van de wereld kan vliegen. Schiphol kent bovendien veel overstapmogelijkheden en vervult een hubfunctie als een van de de best verbonden luchthavens ter wereld. Een beperking van de groei heeft zeker effect op die spilfunctie, meent Lieshout. Tegelijkertijd zijn veel van deze beweringen niet goed onderzocht. Zo is niet duidelijk hoe belangrijk Schiphol precies is voor ons vestigingsklimaat. “Er is nooit een concreet getal aan gehangen”, zegt hij. Wellicht dat een onderzoek daarnaar het belang van de luchthaven kan onderschrijven.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Ben Smith Dick Benschop drukte Schiphol Tim Clark
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023Redactie

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?