• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Schiphol zet in op automatisering

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023
  • Achtergrond

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Krimp Schiphol zorgt voor “tegenovergesteld effect”
NL Vliegvelden

Krimp Schiphol zorgt voor “tegenovergesteld effect”

RedactieDoor Redactie22/06/2022Update:22/06/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bart van Vliet / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Schiphol moet de komende jaren krimpen, omdat er sprake zou zijn van geluidsoverlast. Echter, die krimp leidt juist tot meer geluidshinder.

Reden daarvoor is dat de Buitenveldert- en Zwanenburgbaan vaker gebruikt moeten worden om te kunnen voldoen aan de eisen van het kabinet. De aanvlieg- en vertrekroutes van deze banen liggen boven omliggende steden en dorpen zoals Amstelveen en Zwanenburg. “Het perverse is dus dat met minder vliegtuigbewegingen meer bewoners in de nabijheid van Schiphol belast zullen gaan worden”, zegt Pieter Cornelisse, hoofd mainportstrategie van KLM, tegen De Telegraaf.

Dat de Buitenveldert- en Zwanenburg vaker ingezet moeten worden heeft te maken met het zogeheten ‘handhavingsstelsel’. Dit houdt in dat de geluidsoverlast verdeeld wordt over de start- en landingsbanen van Schiphol. Daarnaast moet het vliegveld banen gebruiken die voor de minste overlast voor omwonenden zorgen. Dat zou de luchthaven vast moeten leggen in een natuurvergunning, maar die is vandaag de dag nog steeds niet getekend. Ondanks dat lijkt die vergunning dichterbij te komen. “Dan is het verstandiger het proces door te zetten om het nieuwe geluidsstelsel verankerd te krijgen in de wet”, aldus Cornelisse.

Krimp lijkt onvermijdelijk

De stikstofproblematiek, personeelstekorten en de geluidsoverlast die erger is dan gedacht, leiden ertoe dat Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, geen andere keuze heeft dan het aantal vertrekkende vluchten per jaar fors in te perken. Dat betekent dat dat aantal reduceert tot 450.000, én mogelijk zelfs tot 420.000. Echter, die krimp zorgt volgens Cornelisse niet voor het resultaat dat het kabinet voor ogen had. “Het kabinet wil een stabiel en voorspelbaar ondernemersklimaat bieden en wil minder negatieve effecten voor mens en natuur. Krimp van Schiphol zal het tegenovergestelde effect hebben. Krimp van Schiphol staat bovendien haaks op het belang van een sterk overstapnetwerk, wat juist in het regeerakkoord wordt benadrukt”, weerlegt het hoofd mainportstrategie van KLM. Daarnaast gaf Harbers aan niet af te willen wijken van de luchtvaartnota 2020-2050 waarin staat dat Schiphol juist mag groeien naar 620.000 vluchten per jaar. Daar kwam hij vorige week dus van terug.  

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Buitenveldertbaan KLM Natuurvergunning Schiphol Zwanenburgbaan
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

08/06/2023Redactie

Opnieuw probleem gevonden bij Boeing 787

07/06/2023Redactie

Passagiers in moeilijke situatie na voorzorgslanding in Rusland

07/06/2023Redactie

Recent

KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

08/06/2023

Opnieuw probleem gevonden bij Boeing 787

07/06/2023

Passagiers in moeilijke situatie na voorzorgslanding in Rusland

07/06/2023
Populair

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?