Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Gunay Uslu verruilt D66 voor Corendon

    30/11/2023

    Ingrijpende nieuwe EU-regels voor compensatie vliegreizigers

    30/11/2023

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023

    EasyJet wil groeien in Nederland

    29/11/2023

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    Ingrijpende nieuwe EU-regels voor compensatie vliegreizigers

    30/11/2023

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Krimp Schiphol zorgt voor “tegenovergesteld effect”
NL Vliegvelden

Krimp Schiphol zorgt voor “tegenovergesteld effect”

RedactieBy Redactie22/06/2022Updated:22/06/20222 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bart van Vliet / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Schiphol moet de komende jaren krimpen, omdat er sprake zou zijn van geluidsoverlast. Echter, die krimp leidt juist tot meer geluidshinder.

Reden daarvoor is dat de Buitenveldert- en Zwanenburgbaan vaker gebruikt moeten worden om te kunnen voldoen aan de eisen van het kabinet. De aanvlieg- en vertrekroutes van deze banen liggen boven omliggende steden en dorpen zoals Amstelveen en Zwanenburg. “Het perverse is dus dat met minder vliegtuigbewegingen meer bewoners in de nabijheid van Schiphol belast zullen gaan worden”, zegt Pieter Cornelisse, hoofd mainportstrategie van KLM, tegen De Telegraaf.

Dat de Buitenveldert- en Zwanenburg vaker ingezet moeten worden heeft te maken met het zogeheten ‘handhavingsstelsel’. Dit houdt in dat de geluidsoverlast verdeeld wordt over de start- en landingsbanen van Schiphol. Daarnaast moet het vliegveld banen gebruiken die voor de minste overlast voor omwonenden zorgen. Dat zou de luchthaven vast moeten leggen in een natuurvergunning, maar die is vandaag de dag nog steeds niet getekend. Ondanks dat lijkt die vergunning dichterbij te komen. “Dan is het verstandiger het proces door te zetten om het nieuwe geluidsstelsel verankerd te krijgen in de wet”, aldus Cornelisse.

Krimp lijkt onvermijdelijk

De stikstofproblematiek, personeelstekorten en de geluidsoverlast die erger is dan gedacht, leiden ertoe dat Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, geen andere keuze heeft dan het aantal vertrekkende vluchten per jaar fors in te perken. Dat betekent dat dat aantal reduceert tot 450.000, én mogelijk zelfs tot 420.000. Echter, die krimp zorgt volgens Cornelisse niet voor het resultaat dat het kabinet voor ogen had. “Het kabinet wil een stabiel en voorspelbaar ondernemersklimaat bieden en wil minder negatieve effecten voor mens en natuur. Krimp van Schiphol zal het tegenovergestelde effect hebben. Krimp van Schiphol staat bovendien haaks op het belang van een sterk overstapnetwerk, wat juist in het regeerakkoord wordt benadrukt”, weerlegt het hoofd mainportstrategie van KLM. Daarnaast gaf Harbers aan niet af te willen wijken van de luchtvaartnota 2020-2050 waarin staat dat Schiphol juist mag groeien naar 620.000 vluchten per jaar. Daar kwam hij vorige week dus van terug.  

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Buitenveldertbaan KLM Natuurvergunning Schiphol Zwanenburgbaan
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Eurowings Airbus belandt in het gras | Foto

30/11/2023Redactie

Gunay Uslu verruilt D66 voor Corendon

30/11/2023Redactie

Airbus A380 wijkt uit door bizarre escalatie

30/11/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Eurowings Airbus belandt in het gras | Foto

30/11/2023

Gunay Uslu verruilt D66 voor Corendon

30/11/2023

Airbus A380 wijkt uit door bizarre escalatie

30/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Lufthansa A350-piloot ruziet met luchtverkeersleiding

27/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?