Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025
  • Achtergrond

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Close call voor Ryanair 737
Incidenten

Close call voor Ryanair 737

Sander LamersDoor Sander Lamers23/06/2022Update:23/06/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Linus Follert, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 737-800 van Ryanair kon op het laatste moment in de lucht uitwijken toen deze dicht in de buurt kwam van een Cirrus SF50-privévliegtuig.

Op 28 mei steeg de 737, met registratie EI-EKR, anderhalf uur later dan gepland op vanaf Palma de Mallorca op weg naar Manchester. Ongeveer tegelijkertijd vertrok de Cirrus SF50 van het nabijgelegen vliegveld Son Bonet, circa vijftien kilometer verwijderd van de grootste luchthaven van het eiland. Na take-off kwamen de toestellen dichtbij elkaar in de buurt. De afstand tussen de vliegtuigen bedroeg verticaal 100 voet en horizontaal zo’n 1,5 kilometer. De minimale verticale separatie is 1000ft en de horizontale 5NM. De piloten reageerden dan ook op tijd en vermeden een crash. “De gezagvoerder en copiloot deden precies waarvoor ze getraind zijn om te doen. Ze waren alert op de situatie en deden alles in overeenstemming met wat ze moeten doen”, aldus een bron binnen Ryanair tegen Daily Mail. Vervolgens werd de vlucht richting Manchester voortgezet.

Vlak na take-off nadert de 737 van Ryanair op enkele meters een privéjet © Flightradar24.com

Oorzaak incident onbekend

Hoe dit heeft kunnen gebeuren, wordt momenteel onderzocht. “De gebeurtenis blijft in onderzoek en we blijven in contact met de respectieve bevoegde autoriteiten ter ondersteuning van de bijbehorende processen”, verklaart een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Naar verluidt zouden de vliegers van Ryanair zelf het naderende vliegtuig opgemerkt hebben zonder een signaal van de luchtverkeersleiding en waarschuwingssystemen te hebben ontvangen. Ondanks dat zij moesten uitwijken, zouden de passagiers naar alle waarschijnlijkheid niets hebben gemerkt.

Het onderzoek focust zich onder meer op de instructies die de gezagvoerders van beide toestellen van de luchtverkeersleiding ontvingen. Het is niet de eerste keer dat Spaanse luchtverkeersleiders op deze manier in het nieuws komen. Twee jaar geleden kregen zij op de luchthaven van Malaga, waar personeel in 2018 het slapen op de grond in scène zette, de schuld van het feit dat twee Ryanair-vliegtuigen zich op dezelfde baan bevonden. Op circa vijfhonderd meter naderden de machines elkaar. Uit onderzoek bleek dat de luchtverkeersleider het vertrekkende toestel niet had gewaarschuwd dat er een ander op het punt stond te landen.  


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
737-800 Incident mallorca Privejet Ryanair
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

15/06/2025Redactie

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

15/06/2025Redactie

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025Redactie
Recent

ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

15/06/2025

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

15/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025
Populair

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?