De nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië, Garuda Indonesia, heeft stappen genomen om weer winstgevend te kunnen worden
De maatschappij heeft haar leasecontracten vernieuwd, waarmee de betaling per vliegtuig in sommige gevallen met wel meer dan vijftig procent afneemt. Daarnaast heeft het bedrijf bijna de helft van haar totale schuld kwijtgespeeld.
Herstructurering
De plannen van de maatschappij om weer winstgevend te worden beginnen met significante veranderingen in de vloot. Samen met low-cost dochter Citilink bestond de vloot van Garuda Indonesia uit 210 vliegtuigen, dat aantal wordt nu teruggebracht naar 120 toestellen.
Citilink
Een belangrijk onderdeel van het plan van Garuda Indonesia is om Citilink een belangrijkere rol te geven. De dochteronderneming moet routes van haar moederbedrijf overnemen om zo beter te kunnen concurreren met grote prijsvechters in de regio, zoals Lion Air en Air Asia.
Amsterdam
Wat de veranderingen precies betekenen voor het netwerk van Garuda Indonesia is nog onduidelijk. Volgens Rick Wouters, sales- en marketing-manager van Garuda in Europa, zijn eerdere plannen om de Boeing 777-300ER uit de vloot te halen van de baan, en is de positie van Amsterdam in dat netwerk daardoor meer dan veilig.
Schulden
In totaal zijn de schulden van Garuda opgelopen tot 10,1 miljard dollar. Het bedrijf heeft dit na onderhandelingen met de schuldeisers kunnen reduceren tot 5,1 miljard dollar. Met nieuwe leasecontracten, een kleinere vloot en extra financiële steun van de Indonesische overheid hoopt de maatschappij weer winstgevend te kunnen worden.