SAS heeft in de Verenigde Staten Chapter 11-faillissementsbescherming aangevraagd. Daarmee moet de reorganisatie van het bedrijf versneld worden.
De aanvraag volgt op het begin van een al langere tijd verwachte pilotenstaking. Maandagavond heeft een groot deel van de vliegers het werk neergelegd, nadat onderhandelingen met de maatschappij mislukten. Vanwege de staking blijft ongeveer de helft van de vluchten aan de grond, waardoor er dagelijks problemen ontstaan voor zo’n 30.000 passagiers. SAS biedt in een statement excuses aan en zegt zo snel mogelijk een oplossing te willen bereiken ‘om verdere ongemakken voor reizigers te voorkomen’. De staking komt op een ongunstig moment voor de Scandinavische maatschappij, die al langere tijd kampt met hoge schulden.
Vanwege de staking kondigde SAS dinsdagochtend aan dat het in de Verenigde Staten een Chapter 11-proces heeft aangevraagd. De procedure is een juridisch instrument voor financiële herstructurering, waarbij een Amerikaanse rechtbank toeziet op het reorganisatieproces. “Met deze procedure hoopt SAS overeenkomsten te bereiken met belangrijke aandeelhouders, de schulden van het bedrijf te herstructureren, de vloot te herzien en eruit te komen met een significante kapitaalinjectie”, liet de Scandinavische maatschappij weten. De CEO van het bedrijf, Anko van der Werff, zegt ervan overtuigd te zijn dat SAS deze moeilijke periode doorkomt en drong er richting de piloten op aan de staking, die de financiële positie van de onderneming verder onder druk zet, zo snel mogelijk te beëindigen.