Icelandair heeft een, zacht gezegd, creatieve oplossing gevonden voor de capaciteitsproblemen op Schiphol.
De IJslandse maatschappij vindt de situatie op Schiphol zo slecht dat het sinds afgelopen vrijdag twee eigen bagageafhandelaars mee laat reizen op vluchten naar Amsterdam. Aldaar kunnen zij ervoor zorgen dat het vliegtuig, doorgaans een Boeing 757 of een 767, op tijd afgeladen en opnieuw beladen wordt. Daarnaast helpen daar waar nodig ook bemanningsleden mee bij de verdere afhandeling van vluchten.
Het bedrijf doet er alles aan om vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen, zo laat Ásdís Ýr Pétursdóttir weten aan de IJslandse nieuwssite RÚV. Volgens haar werkte het meesturen van eigen afhandelaars naar Schiphol goed, en blijft de maatschappij dat ook deze week doen. Daarna wordt bekeken of de maatregel nog langere tijd in stand moet worden gehouden. “We zullen moeten afwachten hoe het zich ontwikkelt en of we dit doorzetten, en misschien zelfs naar andere bestemmingen. Zoals ik al zei, we proberen manieren te vinden om de effecten van deze vertragingen te verminderen en de hinder voor de reizen van onze passagiers tot een minimum te beperken.”
Icelandair is vooralsnog de enige maatschappij die met deze oplossing komt, maar ook andere airlines nemen, gelet op de capaciteitsreductie al dan niet vrijwillig, maatregelen om aan de chaotische situatie op Schiphol te ontkomen. Zo verruilt Royal Air Maroc voor haar vlucht vanuit Casablanca Schiphol de komende anderhalve week voor Rotterdam The Hague Airport. Daartoe besloot Corendon eerder ook al. Lichtpuntje voor luchtvaartmaatschappijen is wel dat de situatie in augustus naar verwachting iets verbetert. Schiphol zal in die maand maximaal 73.000 vertrekkende passagiers per dag aankunnen, waar het in juli 67.500 betreft.