SAS heeft nog altijd geen overeenstemming bereikt met haar piloten, die al elf dagen aan het staken zijn. Vandaag praten beide partijen verder.
Op 4 juli begon de al langere tijd verwachte pilotenstaking. Inmiddels heeft een groot deel van de vliegers al elf dagen lang het werk neergelegd, nadat eerdere onderhandelingen met de maatschappij vastliepen. De dag daarop vroeg SAS in de Verenigde Staten een faillissementsbeschermingsprocedure aan. Met die stap hoopt het bedrijf versnel te kunnen herstructureren, maar tegelijkertijd beginnen de acties in financiële zin hun tol te eisen. Intussen zijn er maar liefst 2550 vluchten geannuleerd en kost de staking SAS dagelijks 13 tot 17,5 miljoen euro, terwijl de financiële reserves van het bedrijf al voor het begin van de staking te wensen over lieten.
In een statement waarschuwt Anko van der Werff, de Nederlandse CEO van de maatschappij, inmiddels voor de grote gevolgen die het langer voortduren van de staking kan hebben: ‘De staking zet het succes van het juridische proces rond de aanvraag van uitstel van betaling, en uiteindelijk het voortbestaan van het bedrijf op het spel.’ Eerder deze week werden dan ook de onderhandelingen met de piloten hervat. Beide partijen lijken inmiddels dichterbij elkaar te komen, en de vliegers hebben aangegeven bereid te zijn om een schikking te treffen ten aanzien van het loon en de andere arbeidsvoorwaarden. De vakbonden eisen wel dat piloten die tijdens de coronacrisis hun baan verloren direct mogen terugkeren naar SAS, en niet met andere kandidaten zouden hoeven concurreren. De concessies die inmiddels gedaan zijn volstaan wat het bedrijf betreft nog niet.
Lees ook: SAS in faillissementsbescherming, piloten staken – Up in the Sky
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

