Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Analyse»Spannende week voor Airbus en Boeing
Analyse

Spannende week voor Airbus en Boeing

RedactieDoor Redactie18/07/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Airbus SAS 2022 Jean-Vincent Reymondon
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het heeft even geduurd, maar voor de luchtvaart staat deze week weer in het kader van de Farnborough Airshow. De verwachtingen zijn hooggespannen, en zowel Airbus als Boeing pakt flink uit.

De vorige editie van de beroemde Britse airshow vond alweer plaats in 2018. Vanwege de coronacrisis kon het grote evenement, dat eens in elke twee jaar wordt georganiseerd, in 2020 geen doorgang vinden. Om die reden zijn de verwachtingen voor deze week des te hoger. Er worden 1.200 bedrijven uit 42 landen verwacht, en maar liefst 80.000 bezoekers. Traditioneel gezien worden er tijdens de Farnborough-week veel (grote) nieuwe deals aangekondigd. Het afgelopen jaar verplaatste een gedeelte van die aankondigingen zich naar andere airshows, waaronder die in Dubai. Toch heeft Farnborough niet aan belang ingeboekt. Gelet op het snelle herstel van de luchtvaart en het belang van verduurzaming zijn veel luchtvaartmaatschappijen bezig met vlootvernieuwing. Airbus en Boeing ruiken dan ook grote kansen.

Drum roll 🥁 … On stage at #FIA2022: the #LongRangeLeader #A350! pic.twitter.com/eY4b3RMMJP

— Airbus (@Airbus) July 18, 2022

Airbus

De afgelopen jaren gaat het Airbus voor de wind. De Europese vliegtuigbouwer heeft haar marktaandeel vergroot tot bijna 70 procent onder de narrowbody-vliegtuigen, verreweg de grootste categorie vliegtuigen wereldwijd. Bij belangrijke bestellingen van onder meer Air France-KLM, Qantas en Indigo Partners wist Airbus zijn voornaamste concurrent af te troeven. Als kers op de taart haalde het bedrijf onlangs nog een reeks megaorders uit China binnen ter waarde van 37 miljard euro. Op de problemen met Qatar Airways na ziet de toekomst er voor de Europese onderneming zonnig uit.

  • © Airbus SAS 2022 Borja Garcia de Sola
  • De A220 is in het airBaltic-jasje vertegenwoordigd © Airbus SAS 2022 Luce Borrel
  • Een A350-900 in de inmiddels bekende ITA-blauwe kleuren© Airbus SAS 2022 Luce Borrel
  • Ook de BelugaXL zal een bezoek brengen ©Airbus SAS 2022 Jean-Vincent Reymondon
  • A400M © Airbus SAS 2022 Luce Borrel
  • C295 © Airbus SAS 2022 Borja Garcia de Sola

Boeing

Boeing kampt ondertussen met veel (grote) problemen. Twee dodelijke ongelukken en de lange periode dat het type aan de grond moest blijven staan, hebben een schaduw geworpen op het succes van de ooit veelbelovende 737 MAX. De toekomst van de 737 MAX 10 staat op losse schroeven, de productielijn van de 787 Dreamliner kampt al lange tijd met kwaliteitsproblemen, en de 777X, het paradepaardje van Boeing, heeft vele jaren vertraging opgelopen.

Toch is de Amerikaanse vliegtuigbouwer niet ten dode opgeschreven. Het bedrijf heeft – met name op de narrowbody-markt – weliswaar veel belangrijke klanten verloren, maar op de widebody- en vrachtmarkt staat Boeing er ondanks de nodige vertragingen niet uitzichtloos slecht voor. Bovendien is het orderboek van de MAX nog altijd goed gevuld. Niet voor niets kiest Boeing ervoor om deze week zowel de 737 MAX 10 als de 777X voor het eerst mee naar Europa. In totaal hoopt Boeing Farnborough eind deze week met minimaal vijftien miljard dollar aan bestellingen op zak te verlaten. Naar verwachting maakt de vliegtuigbouwer maandagochtend gelijk een goede start met een grote order van Delta voor honderd 737 MAX-toestellen.

Eenmaal aangekomen lieten de testvliegers gelijk even zien wat de Boeings in huis hebben.

Up and away! ✈️

The newest and largest addition to our 737 MAX family, the 737-10, takes to the sky for its first flying demonstration at #FIA2022. pic.twitter.com/FU6jjmTkLq— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) July 18, 2022

See the 777-9 open the commercial airplane displays at @FIAFarnborough! Some incredible work by our pilots to show off the super-efficient #777X. #FIA2022 pic.twitter.com/uvBu20Miwu

— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) July 18, 2022

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus Boeing Farnborough Airshow Industrie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025Redactie

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

07/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?