Vanaf vandaag zou Surinam Airways (SLM) weer vluchten aanbieden tussen Paramaribo en Amsterdam. Op het laatste moment wijzigde de maatschappij haar plannen.
In de eerste plaats verandert SLM van uitvoerders. Had de Surinaamse maatschappij de vluchtuitvoering eerst via een wetlease-constructie nog overgelaten aan het Litouwse Airhub, waarbij ook de bemanning wordt ingehuurd., nu is gekozen voor het Bulgaarse GullivAir. In een verklaring laat SLM weten dat het beoogde vliegtuig van Airhub wegens ‘onvoorziene technische onderhoudswerkzaamheden’ niet beschikbaar is. ‘Om de operatie te garanderen’ worden de vluchten nu uitgevoerd door de LZ-ONE, een van de twee operationele Airbus A330’s van het Bulgaarse bedrijf. Tot 2015 was dit toestel in dienst van KLM onder de registratie PH-AOH. In de jaren daarop wisselde de A330 meermaals van eigenaar, waarna het toestel uiteindelijk in augustus 2020 de vloot van GullivAir kwam versterken. Tegenwoordig is het uitgerust met uitsluitend economy-stoelen en kan het 326 passagiers vervoeren.
Verder loopt de aanvang van de SLM-vluchten vanuit Suriname een dag vertraging op. Doordat de A330 eerst vanuit Europa naar Suriname moest komen, kon de oorspronkelijke eerste ‘terugvlucht’, de PY993, wel worden uitgevoerd. Die vertrok aan het einde van donderdagochtend vanaf Schiphol. Het vertrek van de eerste vlucht vanuit Paramaribo staat nu gepland voor donderdag om vijf uur ‘s ochtends. Passagiers kunnen al vanaf middernacht inchecken.
Het is nog niet duidelijk wanneer de volgende terugvlucht plaatsvindt. Daarnaast is onbekend hoe vaak de route naar Amsterdam zal worden bediend nu SLM op het laatste moment haar keus op een andere uitvoerder liet vallen. De vraag naar tickets is tegelijkertijd groot. Doordat KLM sinds enkele weken feitelijk een monopolie op de route heeft en geen extra capaciteit zegt te kunnen inzetten, zijn de ticketprijzen door het dak gegaan.