De eerste sector-cao voor de circa 3.000 medewerkers in de bagage- en passagiersafhandeling op Nederlandse luchthavens is een feit.
Voorheen hanteerden de verschillende afhandelingsbedrijven hun eigen cao’s of arbeidsvoorwaarden. Vanaf nu heeft alleen het KLM-personeel nog een aparte cao. De nieuwe cao, die sinds 2018 in de maak is, geldt voor alle afhandelaars, te weten Aviapartner, Axxicom, dnata, Menzies, Swissport en Viggo. Daarmee is onderlinge concurrentie op arbeidsvoorwaarden, een gedeeltelijke oorzaak van de huidige chaos op Schiphol, niet meer mogelijk. De komende drie jaar zullen de lonen telkens met drie procent stijgen. Daarnaast komt het startsalaris op veertien euro per uur te liggen. Bij sommige bedrijven die nu nog substantieel lagere salarissen hanteren zorgt het akkoord voor een inkomensgroei van tot wel twintig procent, verspreid over de komende jaren. Verder verdwijnen de jeugdloonschalen en worden de onregelmatigheidstoeslagen aangepast.
Jaap de Bie, bestuurder bij FNV Luchtvaart, is enthousiast: ‘Het is mooi dat er nu een sector-cao is voor deze werknemers. Zij zorgen dat jij en je koffers goed en veilig aan boord van het vliegtuig komen. Iedere dag weer helpen zij duizenden reizigers met inchecken, informatie, boarden en hun bagage. Omdat de salarisschalen flink gaan groeien en de concurrentie op arbeidsvoorwaarden stopt, krijgen zij een stuk meer zekerheid en hebben zij perspectief op een betere toekomst.’ FNV-collega Stijn Jansen vult aan: ‘Omdat het een geheel nieuwe cao betreft, hebben we na het onderhandelingsakkoord van dit voorjaar maandenlang doorgesproken over de precieze formulering van de details, de puntjes op de i. Maar nu ligt er een cao waar we trots op mogen zijn.’
Ook werkgeversvoorzitter Michel van de Stolpe ziet in de cao een trendbreuk, die eerder ook al zichtbaar werd in de beveiligingssector: ‘Omdat de moordende prijsconcurrentie tussen afhandelingsbedrijven op Schiphol ten koste ging van de arbeidsvoorwaarden van onze medewerkers, moest er iets gebeuren: samen met FNV Luchtvaart is het initiatief genomen om te komen tot een fatsoenlijke, algemeen verbindende cao. Met deze cao is er een nieuwe norm gesteld en kunnen we de race-naar-de-bodem achter ons laten. We zijn ervan overtuigd dat onze bedrijfstak hierdoor nog aantrekkelijker wordt voor bestaande en toekomstige medewerkers.’