Boeing heeft dit jaar meer bestellingen binnengehaald dan concurrent Airbus op de Farnborough International Airshow.
Aan het begin van de week werd al duidelijk dat zowel Boeing als Airbus hoog inzetten op de vliegshow in het Britse Farnborough. Airbus kwam met de demo-A350 XWB, een A220 van airBaltic, een A350 van ITA Airways en een aantal militaire toestellen op de proppen. Vanuit de Verenigde Staten had Boeing de testexemplaren van de 777X en de 737 MAX 10 meegebracht. Ondanks de problemen die de Amerikaanse vliegtuigbouwer bij de certificering van beide toestellen ondervindt, trokken deze toestellen de aandacht – niet in de laatste plaats vanwege de indrukwekkende vliegdemonstraties.
Boeing
Nu de relatief rustig verlopen vliegshow tot een einde komt is het tijd om de score op te maken. Ondanks de moeizame periode waarin het bedrijf al enige tijd verkeert lijkt Boeing ditmaal met de grootste winst naar huis te gaan. In totaal haalde de vliegtuigbouwer deze week bestellingen binnen voor 297 vliegtuigen. De belangrijkste order kwam van Delta, dat maandag aankondigde honderd 737 MAX 10-toestellen af te willen nemen met een optie op nog eens dertig. Daarnaast plaatsten ook Qatar Airways en ANA grote bestellingen. Toch vallen de verkoopcijfers tegen ten opzichte van de eerdere edities voor de coronacrisis. Belangrijke kanttekening is bovendien dat het bij vrijwel alle bestellingen gaat om vliegtuigen die op dit moment nog (lang) niet op de markt zijn. De 777X heeft al erg veel vertraging opgelopen, en bij de 737 MAX 10 kunnen de moeilijkheden bij de certificering er zelfs voor zorgen dat het vliegtuig überhaupt niet de lucht in gaat.
Verkooptopman Ihssane Mounir was vooral dankbaar en noemde het succesvolle verloop van de week een morele opkikker: ‘We hebben als sector veel meegemaakt, en we hebben als bedrijf veel meegemaakt’, zei hij. ‘Vertrouwen moet je altijd verdienen. Eén vliegtuig tegelijk, één levering tegelijk. Elke bestelling is een bevestiging van vertrouwen.’
Airbus
Voor Airbus is de Farnborough Airshow enigszins tegenvallend verlopen. Zowel CEO Guillaume Faury als verkoophoofd Christian Scherer vertrokken dan ook woensdag al. De Europese vliegtuigbouwer gaat naar huis met orders voor slechts 85 vliegtuigen. De belangrijkste bestelling was die van easyJet voor 56 toestellen uit de A320neo-familie, al ging dat feitelijk om een bevestiging van een eerder aangekondigde deal. Faury zei tegen persbureau AFP het belangrijker te vinden dat de vliegtuigen afgeleverd worden dan dat het orderboek wordt aangevuld.
Het gaat dan ook niet bepaald slecht met Airbus. Wegens het succes van de eigen A320neo-familie en de A350 én de problemen bij de concurrent heeft de Europese vliegtuigbouwer de afgelopen jaren het ene na het andere succes behaald. De onderneming liep vanwege de coronacrisis weliswaar tegen wat productievertragingen en onzekerheid in de markt aan, maar wist belangrijke klanten waaronder Air France-KLM en Qantas voor zich te winnen. Daar kwam eind vorig jaar een zeer succesvolle Dubai Airshow bij, met grote bestellingen van onder meer Indigo Partners en Air Lease Corporation. Als kers op de taart sleepte Airbus enkele weken voor het begin van de Farnborough Airshow nog een aantal megabestellingen uit China in de wacht, tot irritatie van concurrent Boeing. Ondertussen strijden Airbus en Boeing nog om een megabestelling vanuit India, die net niet op tijd komt om nog tijdens deze Farnborough-editie te worden aangekondigd.
Lees ook: Weinig grote bestellingen op Farnborough Airshow | Overzicht – Up in the Sky