Rusland stelt elf verouderde vliegtuigen ter beschikking aan drie luchtvaartmaatschappijen.
De Russische regering betaalt het staatsbedrijf United Aircraft Corporation 14,5 miljard roebel, omgerekend zo’n 270 miljoen euro, om de luchtwaardigheid van elf verouderde vliegtuigen te herstellen. Het gaat daarbij om acht Tupolev Tu-204’s en Tu-214’s, twee Ilyushin Il-96’s en een Antonov An-124. Bij de opknapbeurten is het de bedoeling dat ook de systemen gemoderniseerd worden.
De toestellen worden ter beschikking gesteld aan drie Russische maatschappijen, zo meldt zakenblad Vedomosti. De Tupolevs zullen vanaf 2024 bij Red Wings komen te vliegen. De prijsvechter vliegt momenteel met Sukhoi Superjets, drie Boeing 777’s en één geleasede Tupolev Tu-204. De beide Il-96’s worden opgenomen in de vloot van Aviastar-Tu Airlines. Volga-Dnepr ontvangt tot slot de Antonov An-124, een type waarvan de maatschappij er momenteel al een aantal heeft.
Impact van sancties
Sinds Rusland Oekraïne binnenviel hebben westerse landen ingrijpende sanctiemaatregelen genomen, die de luchtvaartsector in Rusland hard treffen. Nu de sancties langere tijd van kracht zijn wordt vooral het exportverbod op vliegtuigonderdelen problematisch voor de Russische luchtvaart. Het verbod omvat noodzakelijke onderdelen voor onder meer Airbus- en Boeing-vliegtuigen, en heeft daarmee een forse impact op de operationele staat van de vloten, die grotendeels uit westerse toestellen bestaan. Onlangs kondigde Rusland daarom aan miljarden in de eigen luchtvaartindustrie te steken, om zo de eigen vliegtuigproductie aan te slingeren. Met meer binnenlandse vliegtuigproductie hoopt het land zich op termijn aanzienlijk minder afhankelijk van het buitenland te maken. Op korte termijn lost het voor de Russische airlines echter niets op.
Lees ook: Miljarden voor bouw Russische vliegtuigen – Up in the Sky
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

