De Amerikaanse chartermaatschappij Global Crossing Airlines heeft een vacature geplaatst voor Boeing 717-piloten, terwijl de maatschappij momenteel geen 717’s in haar vloot heeft.
Charter
Global Crossing Airlines wil de 717’s vermoedelijk inzetten op chartervluchten tussen Florida en het Caribisch gebied, zoals het bedrijf nu al met haar A320’s doet. Een aantal van die Airbussen van Global Crossing zijn ook in Nederland te zien. De Nederlandse tak van TUI laat deze zomer enkele vluchten uitvoeren door de Amerikaanse maatschappij.
717
De Boeing 717 is, alhoewel de naam anders doet vermoeden, een relatief nieuw type van Boeing. De eerste vlucht van het model vond plaats in 1998. Nadat Boeing de vliegtuigbouwer McDonnell Douglas overnam werd besloten om de nieuwe MD-95 in productie te laten gaan als de ‘Boeing 717’. De MD-95, die nooit onder die naam op de markt is gekomen, was een variant op de succesvolle MD-80 en daarmee een afstammeling van de Douglas DC-9.
Intresse
De Boeing 717, waarvan tussen 1998 en 2006 slechts 156 exemplaren zijn gebouwd, is voor veel maatschappijen oninteressant vanwege de hoge operationele kosten. Momenteel vliegen alleen Delta, Hawaiian en Qantas met het type. Tot vorig jaar vloog het Spaanse Volotea ook nog met de 717. Het is aannemelijk dat Global Crossing de door Volotea afgedankte vliegtuigen overneemt.
De hogere kosten, die vooral worden veroorzaakt door de relatief onzuinige motoren, zijn voor Global Crossing echter van ondergeschikt belang. Omdat de maatschappij geen lijnvluchten uitvoert staan de vliegtuigen vaak lange tijd op de grond, waardoor de aanschafprijs zwaarder weegt dan het brandstofverbruik. Een zuiniger vliegtuig zou simpelweg onvoldoende vliegen om de hogere aanschafkosten te rechtvaardigen.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
