Qantas vraagt leidinggevenden om de komende drie maanden te assisteren bij het in- en uitladen van de koffers..
Op de luchthavens van zowel Sydney als Melbourne.kregen honderd mensen uit deze beroepsgroep de vraag of zij drie of vijf dagen per week willen helpen in shifts van vier tot zes uur per dag. Deze werknemers moeten wel in staat zijn koffers met een gewicht tot 32 kg per stuk in en uit te laden. “Het hoge ziekteverzuim in de winter en een piek in het aantal COVID-gerelateerde gevallen, in combinatie met de aanhoudende krappe arbeidsmarkt, maakt dit tot een uitdaging in de luchtvaartindustrie”, stelt Colin Hughes, chief operating officer van Qantas, in een e-mail aan de BBC.
Betrouwbaar opereren moeilijk
De coronacrisis raakte Qantas hard. Australië zette tijdens de crisis in op een strenge lockdown. In Melbourne moesten inwoners bijvoorbeeld 245 dagen verplicht thuisblijven. Daarmee kwam de stad als langste ter wereld in lockdown. Qantas moest bovendien noodgedwongen duizenden werknemers ontslaan om de verliezen het hoofd te bieden. Een groot deel daarvan was grondpersoneel. Daardoor is het nu extra moeilijk om goed en betrouwbaar te kunnen opereren. “We hebben duidelijk gemaakt dat onze operationele prestaties niet voldoen aan de verwachtingen van onze klanten of aan de normen die we van onszelf verwachten – en dat we alles in het werk hebben gesteld om onze prestaties te verbeteren”, aldus een woordvoerder van Qantas die doelt op de vertragingen en zoek geraakte koffers.
Andere beroepsgroepen inzetten
“Sinds Pasen hebben ongeveer tweehonderd personeelsleden van het hoofdkantoor geholpen tijdens de piekperiodes”, vervolgt de woordvoerder. Schiphol deed gedurende de zomer hetzelfde. De luchthaven zette onder meer kantoorpersoneel, security coaches en gepensioneerden in bij zowel de bagageafhandeling als de beveiliging om de personeelstekorten enigszins het hoofd te kunnen bieden.