Qantas beleefde in drie dagen drie keer een incident met drie van haar Boeing 737-800’s.
Het eerste incident deed zich afgelopen zondag voor. De 737, registratie VH-VZJ, gaf een zogeheten pan-pan-melding af. Dit betreft een spoedoproep, waarbij het niet om ernstig en onmiddellijk gevaar gaat. Een inzettende van een achter het toestel rijdende dienstauto merkte op dat er vlammen uit de rechtermotor kwamen. In een transcript is te horen dat de luchtverkeersleiding de cockpitcrew waarschuwde. De vliegers gaven hierop het pan-pan-signaal af. Vervolgens begeleidde de brandweer het toestel naar de gate.
Constatering door de piloten zelf bleef uit omdat er in de cockpit geen waarschuwingslampje was gaan branden. Na inspectie door technici vertrok het vliegtuig diezelfde middag naar Perth. Aanvankelijk zou de machine naar Noumea afreizen. Uit gegevens van Flightradar24 blijkt dat vlucht QF91 alsnog uitgevoerd zou worden, weliswaar met vier uur vertraging en met een ander toestel.


Tweede incident
Maandag overkwam een andere 737 wederom een incident. Dit keer ging het om de VH-XZH. Het vliegtuig steeg om 14:45 uur lokale tijd op vanuit Queenstown, een stad aan de zuidkant van Nieuw-Zeeland, om op weg te gaan naar Brisbane. Vlak na take-off zetten de piloten de linkermotor uit. Daarna besloten zij uit te wijken naar Christchurch, een stad die zich op circa 500 kilometer van het beginpunt bevindt. Daar landde de 737 ongeveer een uur na vertrek. Tot vandaag de dag staat het toestel daar nog steeds aan de grond. Wat precies de aanleiding voor het uitzetten van de linkermotor was en de daarop volgende ongeplande landing, is (nog) niet bekend. In ieder geval werd een dag na het incident een tweede vlucht naar Brisbane ingelast: één vanuit Queenstown én één vanuit Christchurch.


Derde incident
Op die dag werd Qantas er nogmaals mee geconfronteerd dat een 737 een incident meemaakte. Om 07:15 uur lokale tijd steeg de VH-XZM op vanuit Perth op weg naar Port Hedland. Alles verliep volgens plan totdat de machine op een hoogte van bijna zes kilometer door bliksem werd geraakt. Hoewel vliegtuigen hiertegen bestand zijn, besloten de vliegers uit te wijken naar Karratha Airport. “Het beleid is dat er na een inslag inspectie volgt op het vliegveld van aankomst”, bevestigt een woordvoerder van Qantas aan Simple Flying. Volgens AV Herald zijn op Karratha Airport in tegenstelling tot op Port Hedland technici aanwezig. Zij hielden het toestel tot minimaal vandaag aan de grond, blijkt uit gegevens van Flightradar24.


De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

