Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Drie incidenten met Qantas 737’s in drie dagen
Incidenten

Drie incidenten met Qantas 737’s in drie dagen

RedactieDoor Redactie10/08/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bidgee, CC BY-SA 3.0 AU, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Qantas beleefde in drie dagen drie keer een incident met drie van haar Boeing 737-800’s.

Het eerste incident deed zich afgelopen zondag voor. De 737, registratie VH-VZJ, gaf een zogeheten pan-pan-melding af. Dit betreft een spoedoproep, waarbij het niet om ernstig en onmiddellijk gevaar gaat. Een inzettende van een achter het toestel rijdende dienstauto merkte op dat er vlammen uit de rechtermotor kwamen. In een transcript is te horen dat de luchtverkeersleiding de cockpitcrew waarschuwde. De vliegers gaven hierop het pan-pan-signaal af. Vervolgens begeleidde de brandweer het toestel naar de gate.

Constatering door de piloten zelf bleef uit omdat er in de cockpit geen waarschuwingslampje was gaan branden. Na inspectie door technici vertrok het vliegtuig diezelfde middag naar Perth. Aanvankelijk zou de machine naar Noumea afreizen. Uit gegevens van Flightradar24 blijkt dat vlucht QF91 alsnog uitgevoerd zou worden, weliswaar met vier uur vertraging en met een ander toestel.  

Nadat vlammen uit de rechtermotor opgemerkt worden, keert de 737 terug naar de gate © Flightradar24.com

Tweede incident

Maandag overkwam een andere 737 wederom een incident. Dit keer ging het om de VH-XZH. Het vliegtuig steeg om 14:45 uur lokale tijd op vanuit Queenstown, een stad aan de zuidkant van Nieuw-Zeeland, om op weg te gaan naar Brisbane. Vlak na take-off zetten de piloten de linkermotor uit. Daarna besloten zij uit te wijken naar Christchurch, een stad die zich op circa 500 kilometer van het beginpunt bevindt. Daar landde de 737 ongeveer een uur na vertrek. Tot vandaag de dag staat het toestel daar nog steeds aan de grond. Wat precies de aanleiding voor het uitzetten van de linkermotor was en de daarop volgende ongeplande landing, is (nog) niet bekend. In ieder geval werd een dag na het incident een tweede vlucht naar Brisbane ingelast: één vanuit Queenstown én één vanuit Christchurch.

Nadat de linkermotor uitgezet werd, week de 737 uit naar Christchurch © Flightradar24.com

Derde incident

Op die dag werd Qantas er nogmaals mee geconfronteerd dat een 737 een incident meemaakte. Om 07:15 uur lokale tijd steeg de VH-XZM op vanuit Perth op weg naar Port Hedland. Alles verliep volgens plan totdat de machine op een hoogte van bijna zes kilometer door bliksem werd geraakt. Hoewel vliegtuigen hiertegen bestand zijn, besloten de vliegers uit te wijken naar Karratha Airport. “Het beleid is dat er na een inslag inspectie volgt op het vliegveld van aankomst”, bevestigt een woordvoerder van Qantas aan Simple Flying. Volgens AV Herald zijn op Karratha Airport in tegenstelling tot op Port Hedland technici aanwezig. Zij hielden het toestel tot minimaal vandaag aan de grond, blijkt uit gegevens van Flightradar24.

Na blikseminslag wijkt de 737 uit naar Karratha, omdat daar technici aanwezig zijn © Flightradar24.com

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
737-800 brandweer Incident Ongeplande landing Qantas
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie
Recent

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?