Ryanair stopt met het aanbieden van vluchten voor bodemprijzen. Reden? De hoge brandstofkosten, zo meldt Ryanair-topman Michael O’Leary aan de BBC.
De CEO zegt in een interview met de BBC dat de tijd van het tien euro-ticket voorbij is. Als gevolg van de stijgende kosten zal een ticket bij Ryanair de komende vijf jaar gemiddeld stijgen van veertig naar vijftig euro. Ondanks de stijgende prijzen verwacht O’Leary toch dat mensen blijven vliegen. Hij denkt dat mensen in plaats van af te zien van vliegen, liever zoeken naar goedkopere vliegtickets.
O’Leary gaf een maand eerder al aan dat hij de huidige vliegtickets te goedkoop vond. Over de toekomst van de bodemprijzen laat de topman het volgende weten: ‘Onze echt goedkope promotietarieven – de tarieven van €0,99, en zelfs de tarieven van €9,99 – ik denk dat u die tarieven de komende jaren niet zult zien.’
In het interview geeft hij ook aan dat Ryanair het personeelsprobleem in de luchtvaartsector beter heeft aangepakt dan andere maatschappijen. De ‘deels gelukkige en deels moedige’ keuze van Ryanair om in november al nieuw personeel te rekruteren en op te leiden was een goede. Dit heeft er voor gezorgd dat de Ierse maatschappij genoeg personeel beschikbaar had. Daardoor bleef het percentage geannuleerde vluchten vrij laag vergeleken met andere maatschappijen.
Terwijl Ryanair met de passagierscijfers elke maand records breekt, vindt het personeel op diverse locaties dat hun vergoeding te ver achterblijft. In verschillende landen, waaronder België, Spanje en Portugal, legde het personeel van de maatschappij het werk al enkele dagen stil.