Emirates-CEO Tim Clark vestigt zijn hoop voor de bouw van een nieuwe Superjumbo op Airbus.
In een interview met CNN Travel herhaalt Clark nog maar eens hoezeer ‘zijn’ Emirates grote vliegtuigen als de Airbus A380 kan gebruiken. De maatschappij heeft momenteel een vloot van 118 A380’s, waarvan er zo’n tachtig in gebruik zijn. Komende lente zijn ze dat naar verwachting allemaal. Binnenkort worden zeventig toestellen uitgerust met de Premium Economy-klasse, waardoor de maximumcapaciteit van 519 naar 484 gaat. Waar velen verwachtten dat de coronacrisis een vroegtijdig einde van de Superjumbo zou betekenen, zei de Emirates-topman tegen zichzelf: ‘Wacht maar af’. ‘We vliegen sinds oktober zes keer per dag met de A380 naar Heathrow en hebben sindsdien geen enkele lege stoel gehad.’
Eind vorig jaar kwam de productie van de megajet tot een eind en werden de laatste twee A380’s aan Emirates geleverd. Daarmee lijkt er, nu de productie van de 747 eveneens tot een einde komt, een definitief einde gekomen aan het tijdperk van de grote, viermotorige vliegtuigen, tot grote ontevredenheid van Clark. De overgebleven twee grootste passagiersvliegtuigen, de A350-1000 en de nog verwachte 777-9, kunnen allebei ‘slechts’ een ruime vierhonderd passagiers vervoeren. ‘De grootste zal de 777-9 zijn, wanneer die ooit op de markt komt. In onze configuratie kunnen 364 passagiers mee, ten opzichte van de 484 in de A380. En dat waren er voorheen 519, dus je begrijpt wat ik bedoel.’
Die capaciteitsbeperking, nog los van de limieten waar grote Europese luchthavens als Schiphol en Heathrow al tegenaan lopen, strookt volgens Clark niet met de verwachte toename in reizigersaantallen. De Emirates-topman, die eerder dit jaar al aangaf dat het verdwijnen van de A380 tot problemen zal leiden, rekent op een groei in de vraag naar vliegtickets van 4,5 procent per jaar. ‘Zelfs als je met meerdere 787’s en A350’s de wereld rondvliegt, zie ik niet hoe je die groei aankunt. Het aanbod wordt daarmee gedrukt, en als dat gebeurt gaan de prijzen onvermijdelijk omhoog.’
Volgens Clark ligt de oplossing in een nieuwe Superjumbo, maar dan gebouwd met nieuwe soorten materiaal. Daarbij zouden dan lichte composietmaterialen en efficiëntere motoren gebruikt moeten worden. Eventueel valt zelfs te denken aan het gebruik van ‘open fan’-technologie. Een dergelijke verduurzaming zou niet alleen interessante mogelijkheden bieden voor kleinere toestellen, maar ook grote vliegtuigen als de A380, aldus Clark. ‘Als je ze [de motoren, red.] zover krijgt dat ze doen wat ik denk dat je ermee kunt doen, heb je een vliegtuig dat economisch in staat is de hedendaagse tweemotorige vliegtuigen te verslaan, ruim zelfs’, aldus de Emirates-CEO.
Wie zo’n toestel dan zou moeten bouwen? ‘Ik heb het er meermaals met Airbus over gehad’, zegt Clark. ‘Ik denk dat ze het langzamerhand een beetje serieuzer beginnen te nemen dan eerder, maar momenteel richten ze zich op hun narrowbody’s en de A350-lijn. Wel denk ik dat mensen zoals [Airbus-CEO] Guillaume Faury zoiets graag zouden willen zien en ook de commerciële vraag ernaar begrijpen, maar hij is erg technologisch ingesteld en zal alleen maar doen wat volgens zijn ingenieurs technisch kan.’
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!