De Iraanse luchtvaartautoriteit wil heronderhandelen over een belangrijk contract met Airbus, mochten de Amerikaanse sancties deze week komen te vervallen.
Deze week vinden er op hoog niveau gesprekken plaats tussen de Europese Unie, de Verenigde Staten en Iran. Vanuit Europa wordt een ‘laatste’ poging ondernomen de nucleaire deal uit 2015 nieuw leven in te blazen. Het akkoord maakte de weg vrij voor de verkoop van Amerikaanse en Europese vliegtuigen aan Iraanse maatschappijen. Zo werden in 2016 bestellingen aangekondigd voor honderd Airbus-toestellen, tachtig Boeings en veertig ATR-turboprops. Onder leiding van toenmalig president Trump trok de VS zich in 2018 echter terug uit het akkoord, en werden de eerdere Amerikaanse sancties opnieuw ingesteld.
Voor mei 2018 had ATR acht vliegtuigen geleverd en Airbus drie: één A321 en twee A330’s. Doordat het akkoord van tafel ging kwamen verdere leveringen er niet van. Volgens het hoofd van de Iraanse luchtvaartautoriteit Mohammadi Bakhsh kwam Airbus haar andere verplichtingen echter ook niet na. De Europese vliegtuigbouwer had namelijk wel reserveonderdelen moeten leveren voor de drie toestellen die het vóór mei 2018 had geleverd, zo stelt Bakhsh. Zowel Airbus als ATR zijn daar terughoudend mee geweest, uit angst voor Amerikaanse sancties richting Europa. De Verenigde Staten nemen ook maatregelen tegen buitenlandse bedrijven die wel handel drijven in (gedeeltelijk) Amerikaanse producten met gesanctioneerde regimes als dat van Iran, zo bleek onlangs nog uit de inbeslagname van een Venezolaanse Boeing 747.
Mocht er deze week een nieuw akkoord worden bereikt, dan wil de Iraanse luchtvaartautoriteit opnieuw met Airbus om de tafel, zo liet Bakhsh deze week weten. Het zal dan niet alleen om de levering van reserveonderdelen gaan, maar mogelijk zelfs om eventuele leveringen van nieuwe vliegtuigen, mocht die ruimte er zijn. Tegelijkertijd zal vanuit het westen met argusogen gekeken worden naar de verhoudingen tussen Iran en Rusland. Sinds februari is de export van westerse vliegtuigonderdelen naar Rusland, waar met een groot aantal Airbussen en Boeings wordt gevlogen, aan banden gelegd. Door een gebrek aan nieuwe onderdelen zochten de Russen eerder dit jaar al hulp bij de Iraniërs.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

