De Russische vrachtgroep Volga-Dnepr stuurt ruim tweehonderd Boeing-piloten met ontslag, zo liet het bedrijf eerder deze week weten.
De piloten waren werkzaam bij dochtermaatschappijen AirBridgeCargo en Atran, die voor het begin van de oorlog in Oekraïne met 747’s, 737’s en een 777F vlogen. Volgens het Russische zakenblad RBC zijn de vliegers eind juli op de hoogte gesteld van de beëindiging van hun dienstverband. De Volga-Dnepr-groep kan de lasten niet langer dragen, zo liet een woordvoerder weten. ‘De middelen van het bedrijf zijn niet onbeperkt. Het terugbrengen van het aantal medewerkers is een noodzakelijke maatregel.’ De ontslagen vinden gefaseerd plaats naarmate er oplossingen worden gevonden voor de vloot. Er wordt nog een klein aantal vliegers in dienst gehouden om de vliegtuigen op termijn terug te brengen naar de verschillende leasemaatschappijen.
AirBridgeCargo en Atran kunnen hun Boeing-vloot vanwege de westerse sancties niet in de lucht houden. In maart zetten de twee maatschappijen hun Boeings al aan de grond. Bij AirBridgeCargo, dat voorheen geregeld op Schiphol te zien was, gaat het daarbij om zestien 747’s en een 777F. Atran heeft negen 737’s in de opslag staan. Nu het er niet op lijkt dat op korte termijn weer met de toestellen gevlogen kan worden, dienden de maatschappijen meer dan drie maanden geleden al een verzoek in bij de Russische regering voor de teruggave van de Boeings aan leasemaatschappijen. Daarbij zou de cargo-tak van Etihad mogelijk een aantal 747’s van AirBridgeCargo overnemen en al dan niet in samenwerking met de Russen exploiteren. Het groene licht voor de terugkeer is echter nog altijd niet gegeven.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.