• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

    10/06/2023

    De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

    09/06/2023

    Boetes dreigen voor bagageafhandelaren Schiphol

    09/06/2023

    Maastricht nu onderdeel van Schiphol Group

    09/06/2023

    Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

    09/06/2023
  • Achtergrond

    Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

    10/06/2023

    KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

    10/06/2023

    De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

    09/06/2023

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023
  • Editors’ choice

    Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

    10/06/2023

    KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

    10/06/2023

    Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

    09/06/2023

    PLAY ziet nog een mogelijkheid op Schiphol

    09/06/2023

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors Choice»Wat is een virtual airline? | Achtergrond
Editors Choice

Wat is een virtual airline? | Achtergrond

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy14/08/2022Update:14/08/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Steeds meer startup-luchtvaartmaatschappijen kiezen ervoor als virtual airline te opereren. Wat houdt dat eigenlijk in?

Opstarten

Om een luchtvaartmaatschappij te starten moet een bedrijf beschikken over een Air Operator Certificate, een AOC. Om hiervoor in aanmerking te komen moet kunnen worden aangetoond dat het bedrijf aan alle strenge eisen voldoet om vracht of passagiers te vervoeren. Onder andere wordt gekeken naar de voorgestelde veiligheidsprocedures, de kwalificaties en training van het personeel, en naar de financiële situatie van het bedrijf.

Financiering

Om aan alle eisen te voldoen heeft een maatschappij toegang nodig tot voldoende financiering. Wanneer het niet mogelijk is dit rond te krijgen of wanneer het om een andere reden niet aantrekkelijk is een eigen AOC aan te vragen, kan een bedrijf ervoor kiezen als virtual airline te starten.

Wet lease

In principe is een virtual airline niets anders dan een maatschappij die haar volledige vloot wet leaset. Bij een wet lease voert een andere maatschappij de vluchten uit voor het bedrijf dat de vliegtuigen leaset. Bemanning, onderhoud, training en de AOC worden in een dergelijke situatie verzorgd door het verhurende bedrijf.

Virtual airline

Als een maatschappij uitsluitend gebruik maakt van de wet lease-constructie, is het niet langer noodzakelijk om een eigen AOC te bemachtigen. De virtual airline verkoopt tickets onder haar eigen naam en via hun eigen website. Daarmee verzorgt het bedrijf in praktijk alleen de ticketverkoop en de marketing. De vluchtuitvoering wordt volledig verzorgd door een ander bedrijf, dat onder haar eigen AOC opereert.

Ook in Nederland zijn er virtual airlines actief, zoals Sky Alps, dat van Rotterdam naar het Italiaanse Bolzano vliegt.

Rendabel

Voor maatschappijen die klein beginnen kan het aantrekkelijk zijn te starten als virtual airline. Voor een kleine vloot is een wet lease-constructie vaak voordeliger dan het zelfstandig verzorgen van de vluchtuitvoering. Mocht het bedrijf in de toekomst willen groeien, dan is het concept van de maatschappij al bewezen en is het makkelijker investeerders te vinden.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

AOC Rotterdam Airport Sky Alps Virtual Airline
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Florimond de Rooy

Redacteur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in de wereld van het zweefvliegen, de keus maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de technische en commerciële ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

10/06/2023Renske Dragt

KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

10/06/2023Lieneke Koornstra

De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

09/06/2023Redactie

Recent

Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

10/06/2023

KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

10/06/2023

De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

09/06/2023
Populair

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023

Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

06/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?