Eindhoven Airport is weer een stap dichter bij een nieuw landingssysteem. Het nieuwe systeem moet zorgen voor minder verstoringen bij slecht weer.
Defensie en Eindhoven Airport hebben een principeakkoord bereikt over een nieuwe categorie Instrument Landing System (ILS). Dit houdt in dat het nieuwe systeem wordt meegenomen in de aanbesteding voor de komende renovatie van de start- en landingsbaan van Vliegbasis Eindhoven. Deze renovatie staat gepland in 2025, waarbij de volledige baan wordt vernieuwd. Er is voor gekozen om de implementatie van het nieuwe systeem gelijktijdig met de renovatie uit te voeren zodat de baan maar één keer moet worden opengebroken. Bij het nieuwe landingssysteem hoort namelijk extra baanverlichting die dan tevens kan worden geïnstalleerd. Op basis van de te ontvangen offertes na aanbesteding vindt definitieve besluitvorming over de hogere categorie ILS plaats.
De luchthaven heeft al langere tijd de behoefte aan een hogere categorie ILS. Momenteel moet Eindhoven Airport het doen met een categorie 1 ILS. Bij deze categorie hebben vliegers minstens 550 meter zicht nodig om te mogen landen. Het nieuwe categorie 3 systeem zorgt ervoor dat piloten ook bij (zeer) dichte mist kunnen landen. In de afgelopen jaren zijn er diverse storingen geweest op Eindhoven Airport als gevolg van slecht zicht. Door dichte mist of laaghangende bewolking is het met het huidige landingssysteem niet altijd mogelijk op de luchthaven te landen wat voor veel vertragingen en/of uitwijkingen zorgde.
Kosten
Waarschijnlijk wordt het vliegen vanaf Eindhoven wel iets duurder. Het kostenplaatje voor een nieuw landingssysteem is namelijk hoog, tien miljoen euro. ‘We verwerken de investering in de havengelden. En maatschappijen zullen dat doorbelasten aan de passagiers via de ticketprijzen’, aldus Roel Hellemons, directeur van Eindhoven Airport, in het Eindhovens Dagblad.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!