Het Australische Alliance Airlines, de grootste Fokker-gebruiker ter wereld, voerde afgelopen zondag haar laatste vlucht uit met de Fokker 50.
Een week eerder kondigde de maatschappij al aan dat de laatste vijf turboprops waren verkocht. Zondag werd er door één van die toestellen een afscheidsvlucht uitgevoerd van dertig minuten. Het personeel en hun kinderen kregen de kans nog een laatste keer in het iconische toestel te stappen. De Fokker 50 was het laatste turbopropvliegtuig in de vloot van Alliance Airlines. Het bedrijf houdt nog twintig Embraer 190’s, veertien Fokker 70’s en 25 Fokker 100’s over. Een deel van de Fokker 70’s vlogen een paar jaar geleden nog voor KLM. Één van deze vliegtuigen is het voormalige regeringsvliegtuig, de PH-KBX. Dit toestel kreeg na aankomst in Australië alleen een nieuwe registratie. Het originele kleurenschema en het VIP-interieur zijn behouden gebleven.
Europa
In Europa zijn er vrijwel geen operationele Fokker 50’s meer te vinden. Een luchtvaartmaatschappij uit Zweden is de laatste gebruiker van het toestel in Europa. Amapola Flyg beschikt op dit moment over elf van deze vliegtuigen waarvan er zes rondvliegen in een passagiersconfiguratie en de andere vijf in een vrachtconfiguratie. De zes passagierstoestellen zijn allemaal actief en hebben een gemiddelde leeftijd van 32,6 jaar. Ze worden momenteel ingezet op verschillende routes binnen Scandinavië.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

