American Airlines heeft een bestelling geplaatst voor twintig Boom Overtures, met de optie om nog eens veertig exemplaren aan te schaffen.
Onzeker
Hoewel American al een niet terugbetaalbare aanbetaling heeft gedaan is er nog veel onzeker over de Overture. Het eerste testvliegtuig is volgens de huidige verwachting van Boom klaar in 2025 en vanaf 2029 zouden de eerste exemplaren in commerciële dienst kunnen treden. De vliegtuigbouwer heeft echter nog geen producent gevonden voor de motoren en enkele andere onderdelen.
Bestellingen
Naast American Airlines hebben ook Japan Airlines en United Airlines de Overture besteld. In Europa heeft vooralsnog alleen de Virgin Group, het moederbedrijf van onder andere Virgin Atlantic, een optie genomen op tien toestellen. Andere genoteerde bestellingen en opties zijn voorlopig nog anoniem, maar vermoedelijk afkomstig van leasemaatschappijen.
Routes
De Overture kan, met een vliegbereik van 8.000 kilometer, naast trans-Atlantisch, ook trans-Pacifisch vliegen. Een vlucht van de westkust van de Verenigde Staten naar Japan zou met een kruissnelheid van mach 1.7, iets meer dan 2.000 kilometer per uur, uitgevoerd kunnen worden in slechts zes uur. Van New York naar Londen zou met de Overture mogelijk zijn in slechts 3,5 uur.
Lees ook: Supersonische Boom Overture krijgt vorm – Up in the Sky
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

