In september start BAM met de werkzaamheden aan de A-pier op Schiphol. Zij zijn als nieuwe aannemer gekozen voor het project nadat Schiphol de vorige aannemers in 2021 de deur wees.
Tijdens de aanbestedingsprocedure heeft BAM Bouw en Techniek laten zien de capaciteit te hebben om de pier af te bouwen. In deze procedure lag de focus op de samenwerking binnen een geïntegreerd bouwteam en stakeholder management. De luchthaven en BAM stellen in de eerste fase van het project een planning op en onderzoeken wat de verwachte kosten zijn voor het afbouwen van de pier.
Conflict
De jarenlange samenwerking tussen Schiphol en de aannemerscombinatie van het Nederlandse Ballast Nedam en het Turkse bouwbedrijf TAV bleek vorig jaar geen succes. Na jaren vertraging en tegenvallers van honderden miljoenen euro’s, heeft Schiphol in november besloten het contract te ontbinden, ondanks het feit dat de bouw van de nieuwe A-pier zich op dat moment in een vergevorderd stadium bevond. “Er is een geschil ontstaan, onder andere door onoverbrugbare verschillen van inzicht over welke partij verantwoordelijk is voor welk deel van het ontwerp,” liet een woordvoerder van de luchthaven weten aan NU.nl.
De nieuwe pier, die de duurzaamste van Schiphol moet worden, had eigenlijk al in 2019 opgeleverd moeten worden en zou destijds zo’n 400 miljoen euro kosten. Bijna vier jaar na het begin van de bouw is de buitenkant van de pier weliswaar af, maar er moet nog veel gedaan worden. Volgens Vakblad Cobouw lagen ontwerp- en berekingsfouten ten grondslag aan het hoogopgelopen conflict.