Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Strijd om stikstof: Schiphol vs. veehouderij
Nieuws

Strijd om stikstof: Schiphol vs. veehouderij

RedactieDoor Redactie18/08/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bart van Vliet / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft intensief contact gehad met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om stikstofruimte voor Schiphol te faciliteren. Om deze juridische ruimte zou de luchthaven concurreren met de veehouderij.

De overleggen tussen medewerkers van  de twee, en andere betrokken ministeries, komen aan bod in mailcontact dat openbaar gemaakt is in het kader van een Wet Openbaarheid Bestuur (WOB)-verzoek. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat klopte in november 2021 aan bij het ministerie van LNV uit vrees voor rechtszaken van milieuorganisaties. De staat is aandeelhouder van Schiphol en in die hoedanigheid op zoek naar stikstofruimte, blijkt uit de documenten. Deze ruimte zou uit de zogenaamde algemene ontwikkelreserve afkomstig moeten zijn; een poel waarin ook de agrarische sector vist.  Deze is dan ook ernstig ontstemd over de ontwikkelingen.

De ontwikkelreserve, PAS-meldingen en politiek

Op 24 april 2020 werd het bestaan van de ontwikkelreserve via een Kamerbrief bekendgemaakt. Er zou sprake zijn van een regeling van twintig mol/ha/jaar voor het legaal houden van PAS-meldingen en voor projecten met nationale belangen. Onder PAS-meldingen, kort voor Plan Aanpak Stikstof, vallen ook verzoeken van agrariërs.

Dat de luchthaven gezien wordt als een project met nationaal belang is niet verrassend. Wel is opvallend hoeveel ruchtbaarheid er gegeven wordt aan de positie van Schiphol. Zo komt uit de documenten naar voren dat premier Rutte ook betrokken wenste te zijn bij de casus.

Natuurvergunning

Halverwege december vorig jaar kwam naar buiten dat Schiphol het mogelijk moet gaan stellen met 80.000 vluchten minder. Oorzaak daarvan is dat Schiphol nog steeds wacht op een natuurvergunning. Schiphol heeft volgens de rechter snel zo’n  vergunning nodig. Heb je bijvoorbeeld als agrariër zo’n vergunning niet, dan moet je ervoor zorgen dat je er binnen een of twee jaar eentje krijgt betekent dat gedwongen sluiting. Schiphol heeft al jarenlang geen vergunning. Wanneer er geen ingrijpende maatregelen genomen worden kan Schiphol mogelijk alleen een vergunning krijgen voor een lager aantal vluchten per jaar, hetgeen gedwongen krimp betekent.

Kritiek

Tegenstanders van Schiphol zoals omwonendeninitiatief Schipholwatch zeggen dat de agrarische sector nu meer moeten inkrimpen dan feitelijk nodig is, om ruimte te creëren voor Schiphol. Of het ministerie van I&W uiteindelijk gebruikmaakt van de ontwikkelreserve is echter nog niet duidelijk. Uit de WOB-documenten blijkt wel dat I&W informeert bij andere ministeries of er bij een dergelijke constructie sprake is van verboden staatssteun aan Schiphol.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Harbers Infrastructuur en Waterstaat PAS politiek Remkes stikstof
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie
Recent

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?