• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Strijd om stikstof: Schiphol vs. veehouderij
Nieuws

Strijd om stikstof: Schiphol vs. veehouderij

RedactieBy Redactie18/08/2022Updated:18/08/20222 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Bart van Vliet / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft intensief contact gehad met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om stikstofruimte voor Schiphol te faciliteren. Om deze juridische ruimte zou de luchthaven concurreren met de veehouderij.

De overleggen tussen medewerkers van  de twee, en andere betrokken ministeries, komen aan bod in mailcontact dat openbaar gemaakt is in het kader van een Wet Openbaarheid Bestuur (WOB)-verzoek. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat klopte in november 2021 aan bij het ministerie van LNV uit vrees voor rechtszaken van milieuorganisaties. De staat is aandeelhouder van Schiphol en in die hoedanigheid op zoek naar stikstofruimte, blijkt uit de documenten. Deze ruimte zou uit de zogenaamde algemene ontwikkelreserve afkomstig moeten zijn; een poel waarin ook de agrarische sector vist.  Deze is dan ook ernstig ontstemd over de ontwikkelingen.

De ontwikkelreserve, PAS-meldingen en politiek

Op 24 april 2020 werd het bestaan van de ontwikkelreserve via een Kamerbrief bekendgemaakt. Er zou sprake zijn van een regeling van twintig mol/ha/jaar voor het legaal houden van PAS-meldingen en voor projecten met nationale belangen. Onder PAS-meldingen, kort voor Plan Aanpak Stikstof, vallen ook verzoeken van agrariërs.

Dat de luchthaven gezien wordt als een project met nationaal belang is niet verrassend. Wel is opvallend hoeveel ruchtbaarheid er gegeven wordt aan de positie van Schiphol. Zo komt uit de documenten naar voren dat premier Rutte ook betrokken wenste te zijn bij de casus.

Natuurvergunning

Halverwege december vorig jaar kwam naar buiten dat Schiphol het mogelijk moet gaan stellen met 80.000 vluchten minder. Oorzaak daarvan is dat Schiphol nog steeds wacht op een natuurvergunning. Schiphol heeft volgens de rechter snel zo’n  vergunning nodig. Heb je bijvoorbeeld als agrariër zo’n vergunning niet, dan moet je ervoor zorgen dat je er binnen een of twee jaar eentje krijgt betekent dat gedwongen sluiting. Schiphol heeft al jarenlang geen vergunning. Wanneer er geen ingrijpende maatregelen genomen worden kan Schiphol mogelijk alleen een vergunning krijgen voor een lager aantal vluchten per jaar, hetgeen gedwongen krimp betekent.

Kritiek

Tegenstanders van Schiphol zoals omwonendeninitiatief Schipholwatch zeggen dat de agrarische sector nu meer moeten inkrimpen dan feitelijk nodig is, om ruimte te creëren voor Schiphol. Of het ministerie van I&W uiteindelijk gebruikmaakt van de ontwikkelreserve is echter nog niet duidelijk. Uit de WOB-documenten blijkt wel dat I&W informeert bij andere ministeries of er bij een dergelijke constructie sprake is van verboden staatssteun aan Schiphol.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Harbers Infrastructuur en Waterstaat PAS politiek Remkes stikstof
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023Redactie

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023Redactie

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?