Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft intensief contact gehad met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om stikstofruimte voor Schiphol te faciliteren. Om deze juridische ruimte zou de luchthaven concurreren met de veehouderij.
De overleggen tussen medewerkers van de twee, en andere betrokken ministeries, komen aan bod in mailcontact dat openbaar gemaakt is in het kader van een Wet Openbaarheid Bestuur (WOB)-verzoek. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat klopte in november 2021 aan bij het ministerie van LNV uit vrees voor rechtszaken van milieuorganisaties. De staat is aandeelhouder van Schiphol en in die hoedanigheid op zoek naar stikstofruimte, blijkt uit de documenten. Deze ruimte zou uit de zogenaamde algemene ontwikkelreserve afkomstig moeten zijn; een poel waarin ook de agrarische sector vist. Deze is dan ook ernstig ontstemd over de ontwikkelingen.
De ontwikkelreserve, PAS-meldingen en politiek
Op 24 april 2020 werd het bestaan van de ontwikkelreserve via een Kamerbrief bekendgemaakt. Er zou sprake zijn van een regeling van twintig mol/ha/jaar voor het legaal houden van PAS-meldingen en voor projecten met nationale belangen. Onder PAS-meldingen, kort voor Plan Aanpak Stikstof, vallen ook verzoeken van agrariërs.
Dat de luchthaven gezien wordt als een project met nationaal belang is niet verrassend. Wel is opvallend hoeveel ruchtbaarheid er gegeven wordt aan de positie van Schiphol. Zo komt uit de documenten naar voren dat premier Rutte ook betrokken wenste te zijn bij de casus.
Natuurvergunning
Halverwege december vorig jaar kwam naar buiten dat Schiphol het mogelijk moet gaan stellen met 80.000 vluchten minder. Oorzaak daarvan is dat Schiphol nog steeds wacht op een natuurvergunning. Schiphol heeft volgens de rechter snel zo’n vergunning nodig. Heb je bijvoorbeeld als agrariër zo’n vergunning niet, dan moet je ervoor zorgen dat je er binnen een of twee jaar eentje krijgt betekent dat gedwongen sluiting. Schiphol heeft al jarenlang geen vergunning. Wanneer er geen ingrijpende maatregelen genomen worden kan Schiphol mogelijk alleen een vergunning krijgen voor een lager aantal vluchten per jaar, hetgeen gedwongen krimp betekent.
Kritiek
Tegenstanders van Schiphol zoals omwonendeninitiatief Schipholwatch zeggen dat de agrarische sector nu meer moeten inkrimpen dan feitelijk nodig is, om ruimte te creëren voor Schiphol. Of het ministerie van I&W uiteindelijk gebruikmaakt van de ontwikkelreserve is echter nog niet duidelijk. Uit de WOB-documenten blijkt wel dat I&W informeert bij andere ministeries of er bij een dergelijke constructie sprake is van verboden staatssteun aan Schiphol.