Vanwege sancties krijgt Iran Air geen reserveonderdelen. De luchtvaartmaatschappij kan hierdoor maar een paar vliegtuigen gebruiken.
‘De inkomsten waren voldoende om de bedrijfskosten te dekken, maar het is niet genoeg voor meer’ vertelde Shamsuddin Farzadipour, CEO van Iran air, aan het persbureau Tasnim. En zo is de schuld van de nationale luchtvaartmaatschappij opgelopen tot 90 biljoen Iraanse riyals, het equivalent van 2,1 miljard euro. Een van de redenen voor de ellende betreft de westerse sancties tegen Iran. Iran Air krijgt hierdoor geen originele reserveonderdelen voor zijn Airbus-, ATR- en Boeing-vliegtuigen. De Iraanse regering deed eerder al een poging het bedrijf te verkopen, zonder resultaat.
Iran Air bezit 42 vliegtuigen. Momenteel vliegen er slechts zeventien vanwege het gebrek aan reserveonderdelen. Drie ATR 72’s, vier Airbus A300’s, Ć©Ć©n A310, Ć©Ć©n A319, twee A320’s, Ć©Ć©n A321, twee A330-200’s, een Boeing 747-200 en twee Fokker 100’s zijn regelmatig in de lucht. De 25 vliegtuigen die aan de grond staan, hebben onder andere lekke banden. ‘Natuurlijk is onze prioriteit op dit moment niet de ATR’s, omdat ze niet het antwoord zijn op de problemen van het land’ aldus de CEO. Voor de maatschappij is het daarom extra belangrijk de middellange- en langeafstandsvliegtuigen weer operationeel te krijgen.
Niet alleen Iran Air
De moeilijkheden van Iran Air weerspiegelen de algemene problemen van de Iraanse luchtvaart. Vorige maand bevestigde de Association of National Airlines dat vijftig procent van de 333 passagiersvliegtuigen van het land aan de grond staat āāvanwege een tekort aan onderdelen, met name op het gebied van motoren.