In het weekend van 20 en 21 augustus organiseert Luchtvaartmuseum Aviodrome een Fly-In met als thema ‘Rescue Heroes’. Tijdens dit evenement komen toestellen van verschillende hulpdiensten naar het museum. Op de eerste dag van de fly-in kwamen onder meer een Chinook van de luchtmacht en een ambulancehelikopter van de ANWB naar Lelystad.
Om veiligheidsredenen konden de helikopters niet van binnen worden bekeken. De ambulancehelikopter stond net als de aanwezige EC135 van de politie op ‘stand by’. Beide toestellen moesten dus snel weer de lucht in kunnen voor een mogelijke inzet. Aanvankelijk landde de politiehelikopter achter een hek, slecht zichtbaar voor het publiek. De vlieger van de PH-PXD besloot vervolgens om het toestel te verplaatsen naar een andere plek op het Aviodrome-platform.
Ondanks de waarschuwingen van de ‘stadion speaker’ van het Aviodrome, deed de komst van de helikopters veel stof opwaaien. De draaiende rotoren van de helikopters zorgen voor een sterke ‘downwash’ en dus een krachtige luchtverplaatsing.
Hoewel de Chinook niet een typische ‘reddingshelikopter’ is, wordt dit toestel toch regelmatig ingezet voor hulpverleningstaken. Zo ondersteunen Chinooks regelmatig de brandweer bij het blussen van natuurbranden. Vorig jaar zijn er zelfs twee Nederlandse Chinooks naar Albanië uitgezonden, om daar te helpen bij het bestrijden van bosbranden. Bij het blussen maken de helikopters gebruik van zogeheten ‘bambi buckets’, grote waterzakken met een capaciteit tot 10.000 liter.
De brandweer van Lelystad verzorgde ook demonstraties en onder begeleiding van de jeugdbrandweer kon het aanwezige publiek zelf een brandje blussen. Het Barneveldse Alouette museum had één van haar Alouette III helikopters over de weg naar het Aviodrome gebracht. De A-301, gespoten in ‘royal blue’, deed tot 2016 dienst als één van de helikopters voor het Koninklijk Huis.
Uiteraard konden ook de toestellen van het Aviodrome zelf worden bekeken, waaronder bijvoorbeeld de C-54 Skymaster. Deze is een paar jaar geleden opnieuw gespoten en heeft sindsdien de kleuren van de KLM DC-4 ‘Rotterdam’. Dat toestel maakte in 1946 de eerste transatlantische vlucht voor KLM.
Zondag 21 augustus is de tweede en laatste dag van de fly-in. Er zal dan geen Chinook deelnemen, maar de ANWB stuurt wel weer een traumahelikopter naar het evenement. Of de politiehelikopter ook te zien zal zijn is niet bekend.