Het Scandinavische SAS annuleert om meerdere redenen in september en oktober 1.700 vluchten.
‘Het zijn de effecten van de staking maar ook vertraagde leveringen van vliegtuigen en enkele andere factoren’ aldus een SAS-woordvoerder. Ondanks de problemen bij de maatschappij blijft de vraag naar tickets hetzelfde. Het bedrijf is op dit moment nog in afwachting van meerdere A320-neo’s, Embraer 195’s en A350’s.
Staking
In juli staakten de piloten van SAS nadat onderhandelingen met hun werkgever mislukten. Vanwege de staking bleven er ongeveer 3.700 vluchten aan de grond, waardoor er dagelijks problemen ontstonden voor zo’n 30.000 passagiers. De staking kwam op een ongunstig moment voor de Scandinavische maatschappij die al langere tijd kampt met hoge schulden. Voordat de pandemie begon leed de airline al verlies door stijgende competitie van low-cost maatschappijen. Vanwege de staking kondigde SAS aan in de Verenigde Staten een Chapter 11-proces te hebben aangevraagd.
Twee weken na het begin van de staking kwam SAS tot een overeenkomst met de pilotenvakbonden. De vliegers zullen de komende jaren zo’n 25 procent aan salaris inleveren. Ook zullen ze tot zestig uur per week gaan werken, waar het momenteel nog om maximaal 47 uur gaat. In ruil daarvoor zal SAS 450 piloten die gedurende de coronacrisis hun baan bij het bedrijf verloren, opnieuw aannemen. Het akkoord stelt het bedrijf in staat verder in de kosten te snijden.