Boeing hangt motoren van geparkeerde 737 MAX-vliegtuigen onder nieuwe toestellen vanwege problemen in de leveringsketen.
Net als Airbus, dat onlangs de productieverhoging van de A320neo-familie uitstelde, kampt Boeing al langere tijd met problemen in de leveringsketen van vliegtuigonderdelen. Met name de levering van motoren vanuit fabrikant CFM blijft steken, waardoor er meer nieuwe 737 MAX-toestellen van de band in het Renton (Washington) rollen dan er motoren beschikbaar zijn. Om die reden heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer nu besloten eerder gebouwde CFM LEAP-1B-motoren van MAX-vliegtuigen die in de opslag staan te halen.
‘Onze voorraad biedt extra flexibiliteit en in sommige gevallen herverdelen we onze bestaande voorraad nieuwe motoren om de productie van de 737 MAX stabiel te houden en de leveringsverplichtingen voor de korte termijn korte termijn te halen’, laat Boeing weten aan Simple Flying. Het bedrijf zegt de geparkeerde vliegtuigen op termijn te willen uitrusten met de nu later geleverde motoren. Het is niet duidelijk wat de precieze oorzaak is van de leveringsproblemen bij CFM. Volgens FlightGlobal zou een tekort aan ‘structural castings’ voor de vertraging zorgen, maar er spelen ook andere factoren mee, waaronder personeelstekorten.