Deze week zijn de nieuwe biedingen op ITA Airways binnengekomen. Lufthansa en MSC leken de beste papieren te hebben maar het investeringsconcern Certares maakte een sterke inhaalslag.
Voor de deadline van maandagavond 23.59 uur leverden Certares en Lufthansa/MSC hun definitieve, verbeterde aanbiedingen in. Deze dagen beslist de Italiaanse premier Mario Draghi waarschijnlijk wie van de twee ITA Airways over zal nemen.
Beide geïnteresseerde partijen beoordelen ITA Airways op dezelfde manier. Lufthansa en MSC bieden zo’n 850 miljoen euro voor 80 procent, Certares 600 miljoen voor bijna 60 procent. Inhoudelijk zijn er in beide aanbiedingen echter verschillen. Terwijl de Duitse luchtvaartmaatschappij en de scheepvaartreus ITA ‘hands-on’ willen leiden, gunt het Amerikaanse financiële bedrijf de Italiaanse overheid veel inspraak. Gezien het gegeven dat het de nationale luchtvaartmaatschappij van Italië betreft, is dit politiek gezien interessant en dat is precies hoe Certares hoopt te scoren. De verwachting is immers dat de volgende regering in Rome waarschijnlijk nationalistische trekjes zal hebben. De Amerikanen zouden bereid zijn de Italiaanse staat zelfs meer dan 42 procent van de aandelen te behouden en slechts 58 procent overnemen, zo schrijft de krant La Repubblica.
Of toch Lufthansa-MSC?
Buiten deze sterke argumenten voor een overname door Certares blijft het andere consortium een geduchte tegenstander. Lufthansa heeft veel ervaring met de integratie van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, MSC en de eigenaarsfamilie Aponte zijn bekend in Italië. Daarnaast voorzien ze de staatskas van meer inkomsten, omdat ze een hoger aandeel willen.