De Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) maakte donderdag bekend een aanbod van Lufthansa op het gebied van loonsverhoging te hebben afgewezen. Nu de onderhandelingen spaak lijken te lopen zijn stakingen niet onwaarschijnlijk.
Vorige maand stemden de piloten van Lufthansa met een overweldigende meerderheid voor vakbondsacties. Maar liefst 97,6 procent van de VC-leden steunde een staking. Lufthansa hoopte dat het laatste aanbod, dat donderdagochtend aan de vakbond werd gedaan, een einde zou maken aan het geschil. Volgens VC was dit bod van Lufthansa weliswaar ‘een stap in de goede richting’, maar niet genoeg om acties te voorkomen. De belangenorganisatie eist dit jaar een loonsverhoging van 5,5 procent voor de vliegers van de maatschappij, gevolgd door verdere indexering in de komende jaren. Dit laatste is belangrijk vanwege de hoge inflatie, die naar verwachting niet snel zal afnemen. Lufthansa verklaarde dat het na de afwijzing van haar laatste bod blijft openstaan voor verdere gesprekken.
Naast acties en eisen die specifiek op Lufthansa van toepassing zijn, zet Vereinigung Cockpit zich ook in voor andere werknemers van de Lufthansa-groep. Zo wil de vakbond uniforme beloningsstructuren voor alle medewerkers van de maatschappijen die onder het concern vallen. Een belangrijk voorbeeld hiervan is Eurowings, wiens eigen piloten momenteel stemmen over mogelijke acties. De uitslag van deze ledenraadpleging wordt na 31 augustus bekendgemaakt. Het is niet ondenkbaar dat de Lufthansa-groep als geheel een turbulente periode tegemoet gaat.
Stakingen in Duitsland?
Door heel Europa wordt al maandenlang gestaakt in de luchtvaartsector. Piloten, cabinepersoneel en grondkrachten hebben het werk neergelegd in onder andere België, Spanje, Italië en Duitsland. Zoals ook Nederland kent Duitsland niet echt een stakingscultuur in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk. Toch wordt er de laatste tijd relatief veel gestaakt. Zo moest Lufthansa op 27 juli vanwege een staking van het grondpersoneel bijna alle vluchten schrappen in Frankfurt en München, de twee drukste luchthavens van Duitsland. Deze staking werd geïnitieerd door vakbond Verdi.