Aanleiding hiervoor is een mogelijk defect aan de Martin-Baker schietstoel. Een onderdeel van de schietstoel is bij één Nederlandse F-35 vervangen.
Vrijwel alle Nederlandse F-35’s op de vliegbasis Luke in Phoenix (Arizona) zijn nu gecheckt, zo meldde staatssecretaris Cristophe van der Maat vrijdag aan de Tweede Kamer. In juli werd bekend dat sommige F-35’s mogelijk kampten met een defect aan de schietstoel. De Eurofighter Typhoon gebruikt hetzelfde type schietstoel, de Martin-Baker Mk.16. De Amerikaanse luchtmacht zette daarom tijdelijk een groot deel van haar F-35-vloot aan de grond. Na een eerste risicoanalyse werd begin deze maand al vastgesteld dat de kans zeer gering is dat de schietstoelen niet zouden functioneren. De Nederlandse luchtmacht besloot daarom om door te blijven vliegen met de gevechtsvliegtuigen.
De mogelijke fout zou zitten bij explosiepatronen die de schietstoel in noodgevallen uit de cockpit schiet. Inmiddels zijn deze cartridges bij één van de zeven gecheckte toestellen uit voorzorg vervangen. Een achtste F-35 ondergaat momenteel onderhoud en wordt later geïnspecteerd. Van de twintig machines die in Nederland staan, zijn er inmiddels zes gecheckt. De stoelen moeten binnen negentig dagen worden geïnspecteerd, en dat proces verloopt sneller als de vliegtuigen aan de grond staan.
Nagenoeg de gehele Amerikaanse F-35 vloot is geïnspecteerd en er zijn tot op heden geen nieuwe ondeugdelijke cartridges gevonden. Het advies is om binnen 90 dagen na 2 augustus 2022 bij alle toestellen een inspectie van het desbetreffende onderdeel van de schietstoelen uit te voeren. In Nederland heeft de luchtmacht samen met de Militaire Luchtvaartautoriteit besloten om dit advies over te nemen. De Nederlandse F-35A toestellen kunnen dus wel blijven vliegen, zolang als de inspectie binnen die periode plaatsvindt.



Uddel
MBO