De Boeing 767 heeft zijn jaren als succesnummer achter de rug. Toch plaatst UPS nu de eerste bestelling voor het model in 2022. De 767 is zodoende nog niet naar de geschiedenisboeken verwezen.
Bestellingen voor Boeing 737 en 787, voor Airbus A320 en A350 zijn de normaalste zaak van de wereld. Maar bestellingen voor Boeing 767’s zijn zeldzaam geworden; in 2022 kreeg Boeing er tot nu toe helemaal geen. Voor het toestel, dat alleen als vrachtvariant te koop is voor maatschappijen, heeft de fabrikant sinds begin 2020 slechts 47 bestellingen ontvangen. Hiervan waren 22 van Fedex Express en 19 van UPS.
En UPS heeft schijnbaar meer nodig en zorgt voor een nieuwe 767-bestelling. Zoals Boeing maandag (29 augustus) aankondigde heeft de vrachtgigant nog acht 767-300F’s besteld. “Dit is een zeer veelzijdig vliegtuig dat we in alle regio’s van de wereld gebruiken”, prijst UPS CEO Nando Cesarone het toestel. De luchtvaartmaatschappij heeft momenteel 81 stuks van de 767 in haar vloot.
In productie tot 2028?
Naar aanleiding van regels van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO met betrekking tot co2-uitstoot mag het 767-vrachtvliegtuig in zijn huidige vorm vanaf 2028 niet meer gebouwd worden. Boeing hoopt hier echter onderuit te komen. Boeing-manager Brian Hermesmeyer, die verantwoordelijk is voor vrachtklanten, vertelde in juni aan journalisten in Seattle dat de vliegtuigbouwer bezig is hieromheen te werken.
De Boeing 767 maakte in 1981 zijn eerste vlucht en werd het jaar daarop voor het eerst commercieel opgeleverd. Het was Boering’s eerste langeafstandsvliegtuig met slechts twee motoren. Tot op heden heeft de vliegtuigbouwer in totaal 1188 eenheden van de civiele varianten geleverd, waarvan 947 als passagiersvliegtuigen. Het laatste passagiersvliegtuig werd geleverd in 2014.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

