Paul de Haan, tot voorkort directeur van het Surinaamse SLM, laat zich in een interview met het AD uit over de situatie bij SLM en zijn daarop volgende vlucht uit Suriname.
Zowel De Haan als presidentieel adviseur Prenobe Bissessur moesten in Suriname blijven vanwege een strafrechtelijk onderzoek naar mogelijk wanbestuur bij het noodlijdende SLM. Het bedrijf kampt al langere tijd met een hoop problemen en steeds hoger oplopende schulden. Ondanks het uitreisverbod verliet De Haan op dinsdag 23 augustus het land, nadat hij en zijn vouw zich er niet langer veilig voelden.
Een terugblik
Paul de Haan (47) werd aangesteld bij Surinam Airways om orde op zaken te stellen en begon hier dan ook voortvarend aan. Er werden serieuze maatregelen genomen om in de kosten te snijden en zo de noodlijdende maatschappij weer levensvatbaar te maken. Allereerst besloot De Haan te kijken naar het vlootbestand: twee 737’s en een 777-200LR. Wat betreft deze 777 gaf hij er de voorkeur aan het leasecontract op te zeggen omdat een machine van een dergelijke grootte zijns inziens veel te duur was voor de kleine maatschappij. Ook de twee 737’s kenden een probleem, omdat een van beide toestellen altijd beschikbaar moest blijven voor het vervoer van hoge functionarissen. Een enorme beperking van de capaciteit dus.
De Haans inzichten en handelswijze op dit gebied werden nog redelijk positief ontvangen. Om kosten verder te drukken voerde de Nederlander echter nog meer maatregelen door. De maatschappij, die op drie vliegtuigen zo’n zeshonderd medewerkers telde, moest uitdunnen en besparen vond hij. Een vrijwillige vertrekregeling, de vut en besparingen op kantoorkosten volgden. Dit werd hem door de politieke krachten in het land echter niet in dank afgenomen.
Toen De Haan ook enkele voordelen voor de RvC-leden, zoals het gratis vliegen, ging inperken kreeg hij de wind van voren. De topman wilde af van het roekeloze vliegen van de RvC’ers die in sommige gevallen ‘op vrijdag businessclass naar Amsterdam vliegen, daar de bloemetjes buitenzetten en op zondag weer terugkwamen’, zo zei hij tegen het AD. Het moddergooien naar De Haan was begonnen. Een RvC-lid, Ruben Ravenberg, zei op de radio: ‘De Haan is gewoon een crimineel’, en in de media werd lelijk geschreven over het inhuren van buitenlandse consultants door SLM. Er volgden doodswensen op sociale media en in het parlement werd geroepen om zijn arrestatie. Na meermaals gevolgd te zijn geweest naar en rondom zijn huis, besloten de SLM-directeur en zijn gezin het land te verlaten. In twee auto’s trokken ze de grens over naar Frans-Guyana, Europees grondgebied.
President Santokhi
De Surinaamse president Santhoki maakt in de Surinaamse media zijn ongenoegen kenbaar over het vertrek van De Haan. Santokhi: ‘Hij heeft me gevraagd om zijn functie neer te leggen. Toen hij dat deed, heb ik hem duidelijk gezegd dat de president-commissaris uitlandig is en dat Prenobe Bissessur (tevens betrokken bij SLM, red.) ook niet meer betrokken is, ‘dus jij moet daar blijven zitten’. Hij heeft me de garantie gegeven dat hij gaat blijven. Dan gaat hij plotseling toch weg. Dat is toch onverantwoord?’ Het staatshoofd benadrukt dat de regering niets kon doen om De Haan tegen te houden. ‘Het Openbaar Ministerie moet zeggen: vanaf nu loopt er een onderzoek tegen jou en jij mag het land niet verlaten.’ De praktijk wees anders uit.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!