Een nieuwe recessie zou volgens Michael O’Leary positief uitpakken voor Ryanair. De topman verwacht dat het bedrijf sneller zou kunnen groeien dan ooit tevoren.
Recessie
Juist ten tijde van een recessie zijn er voor Ryanair meer kansen volgens O’Leary. Reizigers die normaliter met legacy carriers vliegen zullen, wanneer de prijsverschillen steeds groter worden, toch kiezen voor Ryanair. Ook is het aannemelijk dat er op diverse Europese luchthavens slots vrijkomen waardoor het eenvoudiger wordt om uit te breiden.
Brandstof
Terwijl veel maatschappijen hun tarieven hebben moeten aanpassen vanwege de hoge brandstofkosten heeft Ryanair hier relatief weinig last van. De maatschappij heeft met haar leveranciers prijsafspraken gemaakt voor brandstofleveringen.
Het is niet ongebruikelijk dat luchtvaartmaatschappijen dergelijke afspraken maken of brandstof ver vooruit inkopen. Meestal wordt er een vaste prijs gehanteerd tot een bepaalde hoeveelheid brandstof is verbruikt, in plaats van een tijdgebonden afspraak.
Voordelig
Ondanks de belofte dat Ryanair, zeker ten tijde van een recessie, voordeliger kan blijven dan andere luchtvaartmaatschappijen, zal het bedrijf haar tickets toch duurder gaan maken. De komende jaren zal de gemiddelde ticketprijs bij het bedrijf met iets meer dan tien euro stijgen.
Stakingen
Juist vanwege het positieve toekomstbeeld van Ryanair, en door de geplande uitbreiding, dreigen er nog steeds nieuwe stakingen. Op diverse bases is het vliegend personeel ontevreden over hun werkomstandigheden en compensatie. De afgelopen maanden is er in meerdere landen al gestaakt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!