De Italiaanse regering heeft een bod van het Amerikaanse private-equityfonds Certares gekozen om tijdens exclusieve gesprekken op voort te borduren aangaande de verkoop van een meerderheidsbelang in ITA Airways, zo meldt het Italiaanse ministerie van Financiën vandaag.
De regering had zich ten doel gesteld de gedeeltelijke privatisering van de opvolger van Alitalia in de zomer te voltooien. De twee kandidaten, Lufthansa en MSC samen tegenover de eerdergenoemde partij, moesten echter hun eerste aanbiedingen herzien, omdat deze niet in de buurt van de wensen van de Italianen kwamen.
Het bod van Certares, waarvan de details niet openbaar werden gemaakt, zou betekenen dat de Italiaanse staat “minstens” een belang van 40% behoudt en tevens het recht geven de voorzitter van het bedrijf te benoemen. Ook kan zij een veto uitspreken over bepaalde “strategische keuzes”, zo vertelde een bron aan persbureau Reuters. Certares werkt rondom ITA samen met Air France-KLM en Delta Airlines. Hiertegenover kwam een concurrerend bod van scheepvaartgroep MSC en het Duitse Lufthansa, dat dat volgens een bron tussen de 850 miljoen euro ($ 847 miljoen) en 900 miljoen euro bood voor een belang van tachtig procent in ITA Hoewel Lufthansa-MSC eerst de nummer één kandidaat leek, werd bij het nieuwe bod duidelijk dat Certares ook zeker niet te onderschatten was.
De regering van premier Mario Draghi wil naar verluidt voor 10 september een voorlopige overeenkomst ondertekenen met de voorkeursbieder. Een deal over de verkoop van ITA zou echter waarschijnlijk in het laatste kwartaal van het jaar pas worden gesloten. Tegen die tijd zou Italië een nieuwe regering moeten hebben na de nationale verkiezingen op 25 september, wat de kwestie mogelijk nog compliceert