Boeing verwacht dat de 737 MAX 7 eerder gecertificeerd wordt dan de belangrijke MAX 10-variant.
Voor het einde van het jaar zou de certificering van de MAX 7 rond zijn, zo stelde John Dyson van Boeing Commercial Airplanes donderdag. De grotere MAX 10-variant, waarvoor vanuit luchtvaartmaatschappijen veel belangstelling is getoond, ‘komt daar gelijk achteraan’, maar wel pas in de eerste helft van 2023. Zodoende zou de Amerikaanse vliegtuigbouwer met de MAX 10 een belangrijke deadline missen. In principe moet het type voor het einde van dit jaar goedgekeurd zijn, anders moet het ontwerp van de cockpit vanwege nieuwe regelgeving worden herzien.
Dat zou er echter voor zorgen dat de MAX 10 anders werkt dan de kleinere varianten, terwijl juist de overeenkomsten tussen de toestellen de key selling point is omdat er dan weinig extra training nodig is voor piloten. Eerder dit jaar dreigde Boeing dan ook het hele project stop te zetten als het Congres niet akkoord gaat met een ontheffing voor een aantal verplichte wijzigingen. Boeing is nog altijd in gesprek over een eventueel uitstel van de deadline. Een streep door de MAX 10-variant zou een grote financiële strop voor het bedrijf betekenen. In de eerste plaats heeft de vliegtuigbouwer al vele honderden bestellingen voor het type in ontvangst genomen. Bovendien zou de schrapping concurrent Airbus in de kaart spelen, dat met de succesvolle A321neo een waardig alternatief in handen heeft.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

