Zowel het bedrijfsleven als de Tweede Kamer hebben veel vragen over de gevolgen van het kabinetsvoornemen om Schiphol te laten inkrimpen tot 440.000 vliegbewegingen.
Vanuit de Kamer werden veel schriftelijke vragen gesteld aan verantwoordelijk minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Terecht, zo stellen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland. De noodzaak tot geluidsreductie en verduurzaming van de luchtvaart wordt breed erkend, maar het bedrijfsleven zegt grote zorgen te hebben over de impact van de voorgenomen krimp op de kansen om internationaal succesvol te kunnen ondernemen – en daarmee dus ook over de toekomst van Nederland. ‘De combinatie van Schiphol en KLM verbindt ons met alle werelddelen en dit is een kostbaar bezit voor onze economie en voor allerlei ondernemers. We moeten vooral versneld verduurzamen. Daar ligt de sleutel.’
Ook wijzen de ondernemingsorganisaties op het ontbreken van een degelijke juridische analyse bij het besluit: ‘Luchtvaart is bij uitstek een internationaalrechtelijk georganiseerde markt, met veel complexe internationale verplichtingen, waardoor het maar de vraag is of dit allemaal kan zoals nu voorzien door het kabinet.’ Eerder bleek al dat een EU-lidstaat een dergelijk besluit niet eenzijdig kan nemen omdat dit mogelijk in strijd is met de vrijheid van dienstverlening. Een eventuele krimp van Schiphol moet zodoende eerst worden goedgekeurd door de Europese Commissie, zo erkent ook het ministerie.
Het bedrijfsleven maakt zich verder vooral zorgen over ‘het gebrek aan inzicht in de gevolgen van het besluit op de bredere economie’. Als er net als de afgelopen jaren steeds grote beleidswijzigingen plaatsvinden, wordt de toekomst voor bedrijven steeds onvoorspelbaarder, menen de organisaties. Het risico op desinvesteringen in productiecapaciteit en verduurzaming wordt dan steeds groter, en dat heeft een afschrikwekkende werking. ‘Voor onze welvaart en de kwaliteit van het bestemmingennetwerk en de luchtvracht moet eerst de impact van het voorgenomen besluit op ons vestigingsklimaat en (internationaal) verdienvermogen glashelder zijn.’
Minister Harbers zal zich de komende weken buigen over de gestelde vragen. Het Kamerdebat over de voorgenomen krimp van Schiphol vindt plaats op 6 oktober.