• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Israël: 747’s en A380’s niet meer welkom
Vliegtuigen

Israël: 747’s en A380’s niet meer welkom

RedactieDoor Redactie03/09/2022Update:04/09/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© dxme from Schweiz / CC BY-SA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Israëlische Autoriteit voor Vliegvelden (IAA) maakte deze week bekend dat er vanaf 31 maart 2023 geen viermotorige vliegtuigen meer van en naar Israël mogen vliegen.

Het verbod wordt ingevoerd vanuit milieu-, geluids- en duurzaamheidsoverwegingen. Met de restrictie kunnen viermotorige vliegtuigen alleen in uitzonderlijke omstandigheden van of naar Israël vliegen en moet er vooraf speciale toestemming worden verkregen van Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV). Hoewel details over welke vliegtuigen worden uitgezonderd nog onduidelijk zijn, zouden regeringsvliegtuigen zoals de Air Force One waarschijnlijk nog wel op bezoek mogen komen. Het ligt in de lijn der verwachting dat er voor noodlandingen en mogelijk voorzorgslandingen een uitzondering wordt gemaakt. Verder is het onduidelijk in hoeverre militaire operaties kunnen doorgaan, daar de Israëlische luchtmacht zelf over meerdere Boeing 707’s en KC-130 Hercules-toestellen beschikt. Ook komen er geregeld C-17’s langs in het land.

Hagai Topolansky, CEO van de IAA, zegt over de maatregel: ‘De toename van het passagiers- en vliegtuigverkeer op Ben Gurion Airport is een milieu-uitdaging. Ik ben van plan de IAA en TLV te leiden, niet alleen op het gebied van digitalisering, maar ook van milieu en duurzaamheid in de luchtvaart. Het weigeren van viermotorige vliegtuigen op de luchthaven is een stap in een breder plan dat momenteel wordt opgezet.’ Verschillende critici denken dat het verbod niet geheel effectief zal zijn. Moderne vliegtuigen met vier motoren zijn niet altijd minder milieuvriendelijk dan hun tweemotorige tegenhangers. Dankzij de grote passagierscapaciteit heeft de Airbus A380 bijvoorbeeld een lager brandstofverbruik per passagier dan veel tweemotorige vliegtuigen.

Terminal TLV Chris Hoare, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Huidige situatie

Momenteel zijn er geen commerciële lijnvluchten van en naar Israël waarop een viermotorig vliegtuig wordt ingezet. Emirates vliegt momenteel met Boeing 777’s op de route naar Tel Aviv, al gingen er geruchten rond dat het binnenkort haar Superjumbo zou gaan inzetten. De luchthaven is nog wel de thuisbasis voor een aantal Boeing 747-vrachtoperators, waaronder El Al Cargo, die met Boeing 747-400’s vliegt. Het is nog afwachten hoe luchtvaartmaatschappijen en vrachtvervoerders gaan reageren op het verbod.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Boeing duurzaamheid Israël milieu Tel Aviv verbod verduurzaming
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023Redactie

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023Redactie

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023Redactie

Recent

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?