De Israëlische Autoriteit voor Vliegvelden (IAA) maakte deze week bekend dat er vanaf 31 maart 2023 geen viermotorige vliegtuigen meer van en naar Israël mogen vliegen.
Het verbod wordt ingevoerd vanuit milieu-, geluids- en duurzaamheidsoverwegingen. Met de restrictie kunnen viermotorige vliegtuigen alleen in uitzonderlijke omstandigheden van of naar Israël vliegen en moet er vooraf speciale toestemming worden verkregen van Tel Aviv Ben Gurion Airport (TLV). Hoewel details over welke vliegtuigen worden uitgezonderd nog onduidelijk zijn, zouden regeringsvliegtuigen zoals de Air Force One waarschijnlijk nog wel op bezoek mogen komen. Het ligt in de lijn der verwachting dat er voor noodlandingen en mogelijk voorzorgslandingen een uitzondering wordt gemaakt. Verder is het onduidelijk in hoeverre militaire operaties kunnen doorgaan, daar de Israëlische luchtmacht zelf over meerdere Boeing 707’s en KC-130 Hercules-toestellen beschikt. Ook komen er geregeld C-17’s langs in het land.
Hagai Topolansky, CEO van de IAA, zegt over de maatregel: ‘De toename van het passagiers- en vliegtuigverkeer op Ben Gurion Airport is een milieu-uitdaging. Ik ben van plan de IAA en TLV te leiden, niet alleen op het gebied van digitalisering, maar ook van milieu en duurzaamheid in de luchtvaart. Het weigeren van viermotorige vliegtuigen op de luchthaven is een stap in een breder plan dat momenteel wordt opgezet.’ Verschillende critici denken dat het verbod niet geheel effectief zal zijn. Moderne vliegtuigen met vier motoren zijn niet altijd minder milieuvriendelijk dan hun tweemotorige tegenhangers. Dankzij de grote passagierscapaciteit heeft de Airbus A380 bijvoorbeeld een lager brandstofverbruik per passagier dan veel tweemotorige vliegtuigen.
Huidige situatie
Momenteel zijn er geen commerciële lijnvluchten van en naar Israël waarop een viermotorig vliegtuig wordt ingezet. Emirates vliegt momenteel met Boeing 777’s op de route naar Tel Aviv, al gingen er geruchten rond dat het binnenkort haar Superjumbo zou gaan inzetten. De luchthaven is nog wel de thuisbasis voor een aantal Boeing 747-vrachtoperators, waaronder El Al Cargo, die met Boeing 747-400’s vliegt. Het is nog afwachten hoe luchtvaartmaatschappijen en vrachtvervoerders gaan reageren op het verbod.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

