Vliegers van Qatar Airways slaan alarm vanwege de veiligheid bij de maatschappij. Door de lange werktijden vallen ze geregeld in slaap.
De piloten vechten vaak tegen de slaap, verliezen de controle in de cockpit en zijn bang er een melding van te maken, zeggen ze tegen de NOS. ‘Niemand vraagt zich af of, maar alleen wanneer er een groot incident zal plaatsvinden’, aldus een vlieger. ‘Dat het tot nu toe nog niet is gebeurd, is vooral te danken aan de goede kwaliteit van de toestellen die veel risico’s wegnemen.’ Het medium keek lange tijd mee in chatgroepen waar meerdere piloten van Qatar Airways hun beklag doen. Uit hun chats blijkt dat de vlieglimieten worden opgerekt tot het uiterste en dat vermoeidheidsklachten die daar het gevolg van zijn worden genegeerd.
Vijf van die piloten geven aan meerdere keren in de cockpit in slaan te zijn gevallen. Een van hen noemt het geen diepe slaap: ‘Je valt steeds even tien seconden weg. Het voelt alsof je dronken bent – Je reageert traag, bent snel afgeleid en verliest je situatiebewustzijn.’ Zo vergat een vlieger een keer dat hij het vliegtuig moest landen. Hij was in de veronderstelling dat zijn collega op dat moment de pilot flying was in plaats van de pilot monitoring.
De EU en Qatar hanteren weliswaar dezelfde vlieglimieten, maar tellen de uren anders. Hoewel voor alle piloten geldt dat ze in 28 dagen niet meer mogen vliegen dan honderd uur, rekent Qatar Airways de rusttijd aan boord niet mee. Dit in tegenstelling tot Europese airlines. Zo kunnen meer uren worden gemaakt. Het betreft vooral langeafstandsvluchten die door meerdere bemanningen worden uitgevoerd.
Volgens Qatar Airways zijn er maatregelen genomen om de vermoeidheid onder de flight crews tegen te gaan en zo de veiligheid te behouden. De Europese pilotenbond ECA en de vliegers zelf spreken dat tegen. De bond ontvangt al jarenlang klachten van Europese piloten die voor de maatschappij vliegen en is bezorgd over de situatie.
Breder probleem
József Váradi, CEO van Wizz Air, deed onlangs nog een aantal controversiële uitspraken omtrent vermoeidheid. Hij suggereerde onder meer dat piloten ondanks vermoeidheid ‘een stapje verder’ moeten gaan. De veiligheidscultuur binnen het bedrijf zorgde er eerder al voor dat een van de investeerders uit het bedrijf stapte vanwege de houding van Wizz Air ten opzichte van mensen- en arbeidsrechten.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
