Ryanair sluit het komende winterseizoen haar basis op de luchthaven van Athene.
Update: Ryanair heeft inmiddels aangekondigd dat ook de basis op Brussels Airport (Zaventem) komende winter dichtgaat. De maatschappij keert enkel terug als de Belgische vliegtaks van tafel gaat, zo stelt topman Michael O’Leary. De basis op Brussel-Charleroi blijft voorlopig wel bestaan.
Aanleiding voor het besluit is onenigheid over de luchthavenkosten gedurende de winter. Ryanair heeft tot eind oktober nog twee vliegtuigen in Athene gestationeerd staan. De low-costmaatschappij behoudt voorlopig wel haar bases op Chania en Thessaloniki en keert komende zomer mogelijk weer terug naar Athene. In een statement laat Ryanair-CEO Eddie Wilson zich zeer kritisch uit over de Griekse luchthaven: ‘De luchthaven van Athene is een typisch voorbeeld van hoe de Griekse regering en de dure Duitse eigenaren er niet in slagen een bijdrage te leveren aan de Griekse bevolking en economie.’ Hij noemt daarbij Kroatië, Ierland en Portugal als voorbeelden van landen die de luchthaventarieven wel verlaagden om het herstel na de coronapandemie verder aan te jagen.
De luchthaven van Athene is voor 55 procent in handen van de Griekse staat, de overige 45 procent van een consortium van Duitse bedrijven. ‘Helaas voor Griekse burgers heeft de beslissing om de meeste Griekse luchthavens te verkopen aan dure Duitse exploitanten een verwoestende invloed gehad op het scheppen van banen. Deze buitenlandse luchthavenexploitanten hebben een wurggreep op de Griekse economie door de stroom toeristen en zakelijke verbindingen te beperken en te weigeren de prijzen te verlagen om het verkeer te stimuleren’, aldus Wilson.
Het is niet de eerste keer dat Ryanair vluchten schrapt omdat een luchthaven te duur wordt. Het bedrijf kreeg het eerder dit jaar ook al aan de stok met de Duitsers en sloot haar basis op de primaire luchthaven van Frankfurt, waarna alle routes verplaatst werden naar het nabijgelegen Frankfurt Hahn. Daarnaast sneed de maatschappij onlangs fors in het aantal routes van en naar Hongarije vanwege een nieuw ingevoerde vliegtaks. Bovendien dreigde topman O’Leary enkele dagen geleden met een vertrek uit Brussel naar aanleiding van de invoering van een vliegtaks en gesteggel over arbeidsvoorwaarden.