UTair is sinds de oorlog in Oekraïne druk bezig met het terugkopen van geleasede vliegtuigen. Zo kan de maatschappij op legale manier gebruik maken van westerse toestellen.
Vlak voor de start van de oorlog begon UTair met het kopen van geleasede vliegtuigen van leasemaatschappijen. Toen Rusland daadwerkelijk Oekraïne binnenviel, versnelde de Russische maatschappij het proces. Sindsdien heeft het 35 Boeing 737’s overgenomen van verschillende leasemaatschappijen, aldus een bron tegen een Russische zakenkrant. Met de terugkoop legaliseert UTair het gebruik van de toestellen.
Het terugkopen van geleasede vliegtuigen valt niet onder de sancties tegen Rusland. In de verordening staat dat een eigendomsoverdracht van een vliegtuig mag plaatsvinden na volledige afronding van de leaseverplichtingen. Een luchtvaartmaatschappij moet eerst alle leasetermijnen betalen voordat het volledig over een machine beschikt.
UTair kocht ook vliegtuigen van de Russische staatsbank Sberbank. “Nadat de westerse sancties waren opgelegd, kocht UTair alle geleasede bezittingen van Sberleasing terug en beëindigde het hiermee zijn leaseverplichtingen”, zegt Anatoly Popov, hoofd van de Russische bank. SB Leasing Ireland, het dochterbedrijf van de bank dat zich bezighoudt met vliegtuigleasing, is gevestigd in Dublin en is daarom ook onderworpen aan de sancties. Volgens CH-Aviation zijn tien van de machines van UTair momenteel nog eigendom van westerse leasemaatschappijen. De totale vloot omvat zestig vliegtuigen en tientallen helikopters.
S7 Airlines
In tegenstelling tot UTair geeft S7 Airlines juist vliegtuigen terug aan de leasemaatschappij. Op dit moment beschikken zij over een vloot die voornamelijk bestaat uit toestellen van de Airbus A320-familie en twee 737 MAX 8’s. Omdat een vloot van slechts twee 737’s en een gebrek aan reserveonderdelen niet aantrekkelijk is, kreeg deze luchtvaartmaatschappij toestemming van de Russische overheid om deze toestellen terug te sturen.