Er zijn lichaamsdelen gevonden op de plek van de crash van de zakenjet die zondag na een mysterieuze vlucht in de Oostzee neerstortte. Dat maakte de Letse marine dinsdag bekend. Ook dook er een video op waarin de nog vliegende Cessna te zien zou zijn.
Eerder werden er al wrakstukken van de verongelukte Cessna 551 (Citation II) op de betreffende locatie gevonden. De aangetroffen lichaamsdelen zijn overgedragen aan de politie voor onderzoek. De komende dagen worden de bergingswerkzaamheden vervolgd. Daarbij wordt onder meer een onbemande duikboot ingezet. Op de plek van de crash is de zee ongeveer zestig meter diep. Het is nog onduidelijk of het verongelukte toestel over een vluchtrecorder beschikte.
In een bericht op Instagram licht de Zweedse kustwacht toe hoe het de nadering van de Cessna beleefde. ‘Een onbemand vliegtuig is onder begeleiding onderweg richting het Zweedse luchtruim. [..] We volgen het vliegtuig via de transponder. Na een tijdje beseffen we dat een ongeluk nabij is. Het vliegtuig begint snel te dalen en verdwijnt na een paar minuten van ons scherm.’ Het lokaliseren van de plek van de crash bleek weinig tijd te kosten. Met een speciale SLAR-camera spotte de kustwacht binnen een halfuur een grote olievlek en kleine vliegtuigonderdelen die al naar boven waren gedreven.
De Cessna was onderweg van de Spaanse stad Jerez naar het Duitse Keulen. Aan boord zaten de Duitse zakenman Karl-Peter Griesemann, die het toestel bestuurde, en drie van zijn familieleden. Kort na de start zouden problemen met de cabinedruk gemeld zijn. Toen het vliegtuig het Spaanse luchtruim verliet, werd alle contact met het toestel verloren. Zoals gebruikelijk is in dergelijke situaties zijn er vanuit diverse landen straaljagers naast de Cessna komen vliegen. Vanuit het vliegtuig kwam echter geen reactie. Bij het benaderen van de jet zou er niemand in de cockpit hebben gezeten. Inmiddels zijn er op social media beelden opgedoken waarin de betreffende Cessna enige tijd voor het moment van de crash onder begeleiding van een gevechtsvliegtuig te zien zou zijn.
In 2005 was er een vergelijkbare vliegramp, toen een Boeing 737-300 van het Griekse Helios Airways net buiten Athene neerstortte. De bemanning had niet opgemerkt dat de schakelaar voor de cabinedruk niet in de juiste positie stond, waardoor zij het bewustzijn verloren. Het vliegtuig bleef op de automatische piloot vliegen tot de brandstof op was.