EasyJet zet haar vraagtekens bij de verhoogde vliegbelasting die in Nederland vanaf 2023 geldt. De luchtvaartsector wordt volgens de prijsvechter op deze manier niet gestimuleerd om verder te verduurzamen.
Transferpassagiers worden niet onderworpen aan de maatregel. Buitenlandse reizigers worden op deze manier beschermd en dus is het aan Nederlanders om deze rekening volledig te betalen. Buitenlandse reizigers laten Nederland links liggen maar dragen wel significant bij aan de CO2-uitstoot, volgens easyJet.
Volgens de Britse luchtvaartmaatschappij wordt duurzaam vliegen met een hoge bezettingsgraad door de nieuwe regeling te weinig gestimuleerd. EasyJet geeft als voorbeeld dat een reiziger die in economyclass naar Madrid vliegt, met een geschatte uitstoot van 81 kilogram CO2 niet te vergelijken is met een passagier die businessclass naar Sydney vliegt, met een geschatte uitstoot van 3360 kilogram CO2. Een woordvoerster van het bedrijf zegt ook dat de belasting ‘het vliegen alleen maar duurder maakt en slechts toegankelijk voor de elite’.
Van de vliegtaksinkomsten zou minstens vijftig procent moeten worden gebruikt om initiatieven op het gebied van verduurzaming in de luchtvaart te ondersteunen. ‘Investeringen in nieuwe technologieën zijn namelijk hard nodig om de verduurzaming van de sector te versnellen’, aldus easyJet.
Ryanair
De ingevoerde vliegtaks in België valt niet in de smaak bij Ryanair-topman Michael O’ Leary. De belasting bovenop de prijs van een vliegticket in België is twee tot vier euro, maar heeft er tot geleid dat Ryanair zijn basis op Brussel sluit. De topman heeft nog niet gereageerd op de Nederlandse vliegtaks die vele malen hoger is.