Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom bouwt Dassault nog steeds driemotorige vliegtuigen?
Achtergrond

Waarom bouwt Dassault nog steeds driemotorige vliegtuigen?

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy10/09/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Falcon 7X ©Dassault
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Franse vliegtuigbouwer Dassault is al jaren de enige fabrikant ter wereld die nog driemotorige vliegtuigen bouwt. Waarom doet Dassault dit nog als enige?

Driemotorig

In 1964 wijzigde de Federal Aviation Administration een belangrijke regel: de 60-minutenregel. Tot dat jaar mochten uitsluitend viermotorige vliegtuigen meer dan een uur verwijderd te zijn van een uitwijkluchthaven. Na wijziging van deze regel was het ook voor driemotorige machines mogelijk de meest directe routes over de Atlantische Oceaan te volgen. Omdat die toestellen een stuk zuiniger waren dan de viermotorige werden die razend populair. De Douglas DC-10 en de Lockheed L-1011 TriStar kregen een groot deel van de markt in handen.

ETOPS

In 1976 begon Airbus met het uitvoeren van trans-Atlantische vluchten met een Airbus A300, de eerste widebody met twee motoren. De vluchten vonden plaats onder een soepelere 90-minutenregel. In 1985 gaf de FAA voor het eerst een 120-minuten-ETOPS af. Goedgekeurde vliegtuigen en maatschappijen konden hierdoor in aanmerking komen om tot twee uur bij een uitwijkluchthaven vandaan te vliegen. Met een Boeing 767-200 maakte TWA de eerste vlucht onder de nieuwe regel van Boston naar Parijs.

Verandering

De ETOPS-regel werd steeds verder uitgebreid waardoor er steeds minder vraag ontstond naar drie- of viermotorige vliegtuigen. Tweemotorige toestellen brachten minder onderhoud met zich mee en waren over het algemeen zuiniger, wat aantrekkelijk was voor maatschappijen. In 2000 rolde de laatste McDonnel Douglas MD-11 de fabriek uit. Tegenwoordig is Dassault de enige vliegtuigbouwer die nog wel driemotorige machines bouwt. De Falcon 7X, 8X en de 900LX zijn enkele van de laatste trijets die nog in productie zijn.

Bereik

Om de beperkingen voor tweemotorige vliegtuigen te omzeilen begon Dassault met de productie van de driemotorige jets. De vliegtuigbouwer bleef hiermee doorgaan omdat dit verschillende voordelen met zich meebrengt. Dankzij de extra motor kunnen de toestellen vanaf kortere banen opereren. Ook vormen hoger gelegen vliegvelden of hogere temperaturen een minder groot probleem. Wanneer een van de motoren niet operationeel is mag de trijet zonder passagiers naar een andere luchthaven vliegen voor onderhoud.

Zuiniger

De driemotorige zakenjets zijn bovendien, mits kundig geëxploiteerd, zuiniger dan hun tweemotorige concurrenten. Wanneer correct gebruik wordt gemaakt van de zuinigheidssystemen aan boord, kunnen de Franse jets zuiniger vliegen dan vergelijkbare tweemotorige vliegtuigtypes.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Dassault Dassault Aviation ETOPS Falcon
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Florimond de Rooy

Commercieel directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in het zweefvliegen, de keuze maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de commerciële en technische ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025Redactie

Boeing mag weer landen in China

13/05/2025Redactie

JetBlue viert samenwerking met unieke livery

13/05/2025Redactie
Recent

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025

Boeing mag weer landen in China

13/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?