Vanwege een tekort aan beveiligers stonden er maandag weer lange rijen op Schiphol. Aan de oproep aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te annuleren werd weinig gehoor gegeven.
De luchthaven noemt de drukte ‘ontzettend vervelend’ voor zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen. Dinsdag deed het bedrijf nog een verzoek aan meerdere airlines om vluchten te annuleren vanwege de drukte. Schiphol hoopte dat maatschappijen die gebruik maken van vertrekhal 3 tussen 16.00 uur en 23.00 uur bereid waren een aantal vluchten te schrappen. ‘Het is vandaag zeer druk op Schiphol. De bezetting van het beveiligingspersoneel is minder dan vooraf door Schiphol aan de beveiligingsbedrijven uitgevraagd. Daardoor is er een tekort aan beveiligers en neemt het aantal wachtende reizigers toe, met name in Vertrekhal 3’, meldt het bedrijf maandagmiddag. Volgens vakbond FNV komt dit door het wegvallen van de zomertoeslag waardoor meer beveiligers elders werk zochten. Binnenkort gaat de bond weer in gesprek met de luchthaven over de tekorten.
De meeste maatschappijen gaven geen gehoor aan de oproep van Schiphol en annuleerden geen vluchten. Alleen easyJet besloot vijftien vluchten te annuleren. Turkish Airlines annuleerde ook een vlucht, maar het is niet duidelijk of dit naar aanleiding van het verzoek was. Een woordvoerder van Corendon liet tegenover NH Nieuws weten dat annuleren op zo’n korte termijn ‘uitgesloten’ is. Daarmee zouden niet alleen reizigers op Schiphol mee gedupeerd worden, maar ook vakantiegangers die in het buitenland op hun retourvlucht rekenen.