De voormalige PH-AOM van KLM gaat verder als 9H-PAX bij het op Malta gevestigde Airhub.
De Airbus A330-200 is inmiddels een kleine twaalf jaar oud en vloog tot twee jaar geleden als ‘Piazza San Marco – Venetia’ bij KLM. Te midden van de coronacrisis werd het toestel in oktober 2020 overgevlogen naar Woensdrecht en aldaar geparkeerd. Ze krijgt nu een tweede leven bij wetleasemaatschappij Airhub, dat de A330 op haar beurt leaset van TrueNoord. Vorige week keerde de nog altijd KLM-blauwe machine terug van Woensdrecht naar Schiphol, waar die voorlopig geparkeerd staat. Airhub wil het toestel vanaf het winterseizoen inzetten voor commerciële vluchten.
Het leasebedrijf verhuurt vliegtuigen mét bemanning aan maatschappijen die met een capaciteitstekort kampen. De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) is momenteel een van de klanten. Sinds een kleine twee maanden wordt de lijndienst tussen Paramaribo en Amsterdam met een A340 van Airhub uitgevoerd. Het is niet ondenkbaar dat de 9H-PAX daar binnenkort voor in de plaats komt, niet in de laatste plaats omdat SLM het toestel vorig jaar zelf nog wilde leasen. Tot een akkoord kwam het echter niet.
Enkele jaren geleden begon KLM al met de uitfasering van de Airbus A330’s toen een aantal leasecontracten afliep. De komende jaren wordt het type vervangen door nieuwe Boeing 787 Dreamliners, al heeft dat proces enige vertraging opgelopen door problemen bij de productielijn van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Voor het eerst in ruim twee jaar ontving KLM onlangs echter weer een nieuwe 787-10, en het lijkt erop dat er spoedig meer volgen.
Lees ook: Weg uit de blauwe vloot: de PH-AOM – Up in the Sky
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.